De Sims 3: Wereldavonturen

koei

Als een verrassing komt het zeker niet, dat een half jaar na het verschijnen van De Sims 3 een eerste uitbreiding voor de game op de markt komt. EA deed dit truukje eerder met De Sims en De Sims 2. Beide games kregen gemiddeld elk half jaar een nieuwe add-on die wat nieuws toevoegde aan de game. De aard van deze toevoeging was erg wisselend. Bij de ene uitbreiding moest je genoegen nemen met wat extra voorwerpen en carrières terwijl een andere uitbreiding ervoor zorgde dat je van het studentenleven kon genieten in een nieuwe levensfase. Eén van de minst interessante uitbreidingen naar mijn idee was De Sims: Op Vakantie. De toevoeging hier was dat je met je Sim op vakantie kon naar een ander gebied om daar te genieten van het weer en een beetje te relaxen. De Sims 3: Wereldavonturen lijkt in eerste instantie redelijk wat op deze uitbreiding te lijken, maar de uitwerking is compleet anders.


In De Sims 3: Wereldavonturen kun je, zoals de naam wellicht al een beetje verklapt, reizen over de wereld. Natuurlijk ben je niet vrij om te gaan en staan waar je wil, maar zijn er een drietal landen waar je naar toe kunt reizen: Egypte, China en Frankrijk. Naast dat je naar deze landen toe kunt reizen vallen er ook daadwerkelijk dingen te beleven! In Egypte kun je bijvoorbeeld piramides bezoeken. Dit bezoeken is meer dan alleen maar op de piramide klikken en dan \"binnen gaan\" kiezen, je zult eerst de ingang moeten zoeken. Heb je die eenmaal gevonden dan kom je in een ruimte waar op het eerste oog weinig te beleven is, maar door steenhopen op te ruimen en spullen te onderzoeken kun je wellicht een geheime gang naar een andere kamer vinden. De uitbreiding zorgt er dus voor dat De Sims 3 niet meer het redelijk doelloze spel is zoals we dat kennen, maar dat je het spel nu met een doel kunt doorspelen, namelijk alle schatten in de piramides ontdekken. Mocht je ze allemaal ontdekt hebben dan kun je altijd nog het wereldwijde web op om nieuwe piramides te downloaden die andere mensen hebben gemaakt of zelf je eigen piramide maken, inclusief puzzels. Natuurlijk kan niemand onbeperkt op vakantie gaan, en dat geldt ook voor je Sim. Naarmate deze zich beter ontwikkelt kun je langer weg blijven en er meerdaagse tripjes van maken.


Naast het ontdekken en verkennen bevat het spel ook de standaard toevoegingen die we van een uitbreiding gewend zijn: nieuwe meubels, beroepen en kleding. Zo kun je bijvoorbeeld in Frankrijk een druiventon kopen waarmee je fruitsap (lees: wijn, maar dat is alcohol en slecht enzo, dus heet het gewoon fruitsap) kunt maken, en in China kun je traditionele vechtsporten leren.

Hoewel ik de meeste uitbreidingen van De Sims altijd redelijk standaard heb gevonden, lijkt het alsof EA nu toch bereid is om wat nieuws te proberen in de serie. Wellicht komt het door het succes van de Sims Verhalen-games die speciaal voor laptops en minder krachtige systemen wordt gemaakt, maar het is hoe dan ook een positieve ontwikkeling. De spelers van De Sims zijn over het algemeen mensen die verder eigenlijk niet gamen, en wellicht dat deze vorm van gameplay hen over de streep kan trekken om ook eens een ander soort spel te proberen. Daarnaast is het fijn om ook een keer een doel te hebben in het spel. Het nadeel is wel dat de uitbreiding daardoor een beperktere levensduur heeft aangezien je niet dezelfde piramide tig keer gaat doorzoeken. Net als in het echt zul je toch weer terug moeten naar de dagelijkse bezigheden zoals werk en in het normale leven is, afgezien van de nieuwe spullen, weinig van de uitbreiding te merken. Ik ben heel benieuwd hoe de massa gaat reageren op deze uitbreiding, ik ben in ieder geval een stuk enthousiaster over deze uitbreiding dan over de uitbreidingen voor De Sims 2.