C.O.P.: The Recruit

Stefan (Nebo)


Wisten jullie nog dat Ubisoft enkele maanden terug een trademark nam op de naam Driver: The Recruit? Later, op de E3 van het afgelopen jaar, werd C. O .P: The Recruit aangekondigd voor de Nintendo DS. C. O .P: The Recruit –die ik voor het gemak even COP ga noemen- speelt zich af in Manhattan en is een freeroaming game die in de derde persoon gespeeld wordt. De game werd goed onthaald toen hij geïntroduceerd werd op de E3 en kreeg daarom een award. Ik daarentegen had voor mijn bezoek bij Ubisoft nog nooit gehoord van deze game en was dan ook verrast toen ik over COP te horen kreeg. Ik nam plaats op een royale bureaustoel, plugde een koptelefoon in de Nintendo DS en startte deze op.

Wanneer ik de game opstart word ik bekend gemaakt met het verhaal. Ik speel Dan Miles, voormalig straatracer die opgeroepen wordt door het Criminal Overturn Program. Nu Dan een COP is, is het zijn taak om de straten van New York veilig te houden. Wanneer zijn collega Brad Winster vals wordt beschuldigd gaat Dan undercover om vreselijke misdaden van dichtbij mee te maken. Vanaf dat moment krijg ik controle over Dan in een stad van negen vierkante kilometer. Dit klinkt niet heel groot en dat is het ook niet, maar de stad is wel volledig in 3D opgezet; een behoorlijke prestatie die de DS tot het uiterste drijft. Ik moet naar een casino om iemand om het leven te brengen; een goede mogelijkheid om de controls eigen te maken. Lopen gaat met de cursor en wanneer ik mijn wapen pak met een klik op het wapen-icoontje draai ik de camera niet met de Y- en A-knop, maar door mijn stylus te gebruiken. Door dubbel te tappen op het scherm schiet Dan, maar het is ook mogelijk om met de schouderknop te schieten. Ik gebruikte al snel liever deze tweede manier omdat ik bij het dubbeltappen op het scherm vaak uitweek van waar ik wilde schieten. De controls van COP voelen vertrouwd aan. Het is echter wel zo dat de schietdelen van de game niet te lang moeten duren, want kramp is anders niet te vermijden. Om aan te geven dat er flink wat variatie zit in de missies was ik enkele minuten nadat ik het casino uitgeroeid had een brand aan het blussen met mijn brandblusser.




De touchscreen heeft echter nog veel meer functies. Tijdens het scheuren door de straten van Manhattan is het mogelijk om je PDA gebruiken om informatie op te zoeken over personages, missies, wapens en meer. Tevens is het mogelijk om camera’s te hacken en via de microfoon een SWAT team op te roepen. Veel van deze zaken heb ik nog niet mogen proberen en het is dus nog even afwachten of het allemaal goed werkt.

De stad leefde nog niet heel erg en ik kon geen onschuldige voetgangers neerschieten. Wanneer je de voetgangers aanrijdt zal je er dwars doorheen rijden; iets wat mij terug nam naar Midtown Madness. Daarbij had de game nog flink last van pop-up waardoor ik vaak te laat uit week voor een auto of zelfs een compleet huizenblok. Hieruit blijkt dat de game nog aardig wat ontwikkeltijd kan gebruiken om dit soort fouten weg te poetsen. Ubisoft belooft ruim 60 missies en twintig uur aan gameplay met COP en een dynamische wereld. Of het eindresultaat een regelrechte topper wordt is nog maar de vraag.