Isonzo

Het viel op gamescom wat tegen qua shooters. Call of Duty was de grote afwezige, Electronic Arts is druk bezig Battlefield 2042 op te lappen na de teleurstellende release. Dat vindt het Nederlandse Blackmill Games helemaal niet erg, want daardoor konden zij Isonzo beter in de spotlight plaatsen.

Isonzo is de derde titel in de reeks first-person WW1-shooters. Eerder kwamen Verdun en Tannenberg uit. Isonzo brengt je naar weer een ander gebied gedurende de Eerste Wereldoorlog: de Italiaanse Alpen. Je blijft niet in de loopgraven zoals in de eerdere delen, maar je zult ook door bergachtig gebied moeten rennen naar vijandelijk gebied. Vooral als de verdedigende kant hoger gelegen is levert dat tactische gevechten op.

Net zoals zijn voorgangers in de WW1-reeks heeft Isonzo alleen multiplayer, waarbij je kiest voor de aanvallende of verdedigende partij. De verdedigers krijgen een minuutje extra de tijd om zich op de aankomende bestorming voor te bereiden. In een team is er nu aadacht voor rollen in het team. Zo is er de officier die opdrachten kan geven. Met een luchtpistool schiet hij een flare af om aan te geven dat de andere spelers naar een bepaald punt moeten gaan om bijvoorbeeld aan te vallen of juist te verdedigen. Maar hij kan ook meerdere ondersteundende acties vragen door middel van de telefoon op het slagveld. Denk aan een mortieraanval of mosterdgas.

Isonzo - Masks (Foto: Blackmill Games)

De engineer is er vooral voor ondersteuning omdat hij op bepaalde plekken wapens kan zetten. Je ziet al het silhouet op bepaalde plekken, meestal op punten waar een stationair wapen erg handig zou kunnen zijn. De engineer kan waar dan ook zandzakken neerleggen voor dekking of prikkeldraad spannen om de vijand tegen te houden. In chokepoints in de loopgraven kan hij dus van onschatbare waarde zijn. Elke soldaat kan prikkeldraad onschadelijk maken door het door te knippen, maar dat kost tijd, en in die tijd kan jouw team het de andere partij flink vervelend maken.

Natuurlijk zijn er ook rollen zoals de assault en sniper. Je kunt als team niet alleen uit snipers bestaan. Elke rol heeft een maximum, dus er kunnen bijvoorbeeld in een team maar vier snipers rondlopen, en ook zijn wapens aan een maximum gebonden, dus niet elke sniper zal een wapen met scope hebben. De assault heeft een stevig wapen in handen met twee lopen. Hij kan er mee rondlopen en proberen raak te schieten, maar hij kan het wapen ook neerzetten waardoor hij stationair veel stabieler kan schieten.

Isonzo - Fight (Foto: Blackmill Games)

Net zoals de eerdere delen willen de makers Isonzo ook realistisch maken. Dat is niet alleen te zien aan de wapens, maar ook aan de uitrusting van de soldaten. Alleen de Bosniërs droegen een bepaald kostuum en een fez, dus als je een ander volk kiest, dan heb je die keuze niet. Er is wel veel meer aan te passen aan je soldaat dan in eerdere games. Er zijn meerdere kostuums en hoofddeksels vrij te spelen, er komt ook cosmetische DLC voor nog meer kostuums, je kunt je heel wat snorren aan laten meten en er zijn ook allerlei accessoires te kiezen, zoals een pijp.

Op release zijn er zes mappen, gebaseerd op echte slagvelden uit de Eerste Wereldoorlog. Nu is het zo dat een map uit meerdere stages bestaat. Dus als aanvallend team moet je eerst wat punten op de kaart proberen te veroveren of te vernietigen. Is dat gelukt dan schuift de map een stuk op, dan krijgt het verdedigende team weer een minuut om voor te bereiden en gaat de oorlog daarna weer verder.

Isonzo verschijnt 13 september op pc en last- en currentgen consoles. De consoles zijn onderling crossplay, zodat je matches met 40 man kunt spelen. Op pc zijn er slagvelden met 48 spelers mogelijk. Dat pc gescheiden is op zich wel jammer: ik heb liever dat alles met elkaar kan spelen, want hoe meer platformen, hoe meer kans op een snelle matchmaking.