Ghostwire: Tokyo

Ontwikkelaar Tango Gameworks wil eens wat anders na de survival horrorgames The Evil Within en The Evil Within 2. Ze zijn nu de laatste hand aan het leggen aan een actiegame. Helemaal uit hun comfortzone zijn ze niet, want Ghostwire: Tokyo heeft wel degelijk een horrorthema. Dit keer hoef je niet te sneaken, maar mag je kwaadaardige wezens te lijf met Kuji-kiri handbewegingen.

In Tokio verschijnt een geheimzinnige mist en iedereen die ermee in aanraking komt verdwijnt. Het duurt niet heel lang of Tokio is zo goed als leeg, en ondertussen is er geen communicatie met de buitenwereld mogelijk. Je speelt een jonge Japanse man, Akito genaamd. In deze al rare situatie merkt hij dat er een andere geest in hem gedrongen is. KK is een ervaren spokenjager die het loodje heeft gelegd, maar nu de hulp van Akito nodig heeft. Met z’n tweeën gaan ze Tokio in om achter de oorzaak van de mist te komen. Wat er in Tokio nog beweegt zijn vaak Visitors, vreemde geesten die het op je gemunt hebben. Ze hebben blijkbaar een connectie met Hannya, een rare flippo die je zo nu en dan tegenkomt en die het heeft over een nieuwe era voor de mensheid.

Ghostwire: Tokyo - City (Foto: Bethesda)

Conventionele wapens doen weinig tegen geesten en de Ghostbusters worden niet ingevlogen, maar gelukkig heeft Akito zelf bovennatuurlijke krachten. Deze kracht wordt Ethereal Weaving genoemd. Door allerlei soorten handbewegingen schiet Akito stralen uit zijn vingers waarmee hij de cores van deze Visitors bloot kan leggen. Daarna kan hij met andere handbewegingen deze core grijpen en vernietigen. Mocht je meerdere cores tegelijkertijd bloot hebben gelegd dan kun je deze ook in een combo kapot maken. Er zijn meer krachten op te roepen met je handen, zoals een schild om de aanvallen van de Visitors te weren of een silent kill, waarbij de de core in een keer blootlegt voordat de Visitor je gespot heeft.

Er zijn niet alleen kwade geesten in Ghostwire: Tokyo te vinden, ook verschijnen er Yokai. Deze geesten zullen je helpen. In de demo zagen we hoe Akito zich kon vastgrijpen aan een Tengu, een vliegende yokai, om snel op het dak van een flatgebouw te komen. In winkels vind je dan weer een kat die graag bovennatuurlijke klanten helpt. Weer andere Yokai geven je nieuwe krachten. Er zijn ook geesten van inwoners in Tokio vast komen te zitten. Visitors proberen deze goede geesten gevangen te nemen. Jij kunt deze geesten helpen door ze te vangen in een Katashiro, een speciaal gevouwen papier en ze door middel van een telefooncel à la The Matrix naar buiten Tokio te sturen. Wat het voor nut exact heeft werd niet gezegd, maar je wordt er vast sterker van.

Ghostwire: Tokyo - Alley (Foto: Bethesda)

De stad zelf is ook niet meer helemaal wat het is. De grens tussen realiteit en onderwereld vervaagt. Soms kom je ook in hele andere omgevingen terecht, zoals een jungle of in een Escher-achtige omgeving. Tijdens de demo zijn we in een gebouw dat opeens door de vijand wordt omgeven door een krachtveld. Dit zal het gebouw verpletteren dus het is zaak dat je op tijd de bron van het krachtveld in het gebouw vindt zodat je deze lullige dood kan voorkomen. Na deze ervaring zien we de Spectral Vision in actie, een soort detective modus om vijanden te spotten en te achtervolgen. De demo van Ghostwire: Tokyo eindigt op een van de plekken waar de mist vandaan komt. Deze plekken zul je moeten bevrijden door de aanwezige Visitors te verslaan en de plek des onheils te bevrijden met een speciale handbeweging.

Ghostwire: Tokyo - Combat (Foto: Bethesda)

Mijn grootste zorg is de combat van Ghostwire: Tokyo. Het leek mij vrij saai. Beetje uit je vingers schieten, core eruit trekken, klaar. Er is een pijl en boog, maar ik vond deze er niet echt krachtig uitzien. Misschien komt het omdat de demo eigenlijk de start van de game is. Prima om de basis uit te leggen, maar wat minder om de uiteindelijke variatie in vijanden en gevechten te tonen. Een eventuele bossfight heb ik bijvoorbeeld niet gezien. De vijanden in de demo waren steeds dezelfde Visitors, namelijk net geklede ‘heren’ met een paraplu of schoolmeisjes die regelrecht uit The Ring zijn gekropen. Er is een skilltree, die allerlei nieuwe en verbeterde skills geeft. Of je daar meer variatie uit gaat krijgen kan ik niet zeggen, gezien er welgeteld 1 skillpoint uitgedeeld werd die de range van de Spectral Vision vergrootte.

Het wordt dus even afwachten of Ghostwire: Tokyo een leuke game gaat zijn. Het ziet er in ieder geval mooi uit, en de insteek van de game is heel wat anders dan we van Tango Gameworks gewend zijn. De combat zal het verschil gaan maken, maar daar hebben we te weinig van gezien om te weten of deze gevarieerder en/of moeilijker wordt. Heel lang hoeven we niet te wachten want Ghostwire: Tokyo komt 25 maart uit op PlayStation 5 en pc.