Still There

Indie-games zijn vaak de interessantste afspraken op een event als gamescom. Je hebt geen idee wat je kunt verwachten, maar soms is het meer dan leuk wat je tegenkomt. En zo zit ik tegenover twee enthousiaste Italianen die alles over hun game Still There vertellen.

Het team dat Still There ontwikkelt is maar klein. Er is een programmeur die ook de puzzels bedenkt, er is een schrijver van het verhaal, een muzikant, een artiest voor de graphics en een tester. Nu hebben ze nog iemand toegevoegd die ook de Switch-versie klaarstoomt.

Still There (Foto: Iceberg Interactive)

Still There is een spel dat zich in de ruimte afspeelt. Je bent in een klein ruimtestation waarin je alleen bent met een computer. De AI daarvan is soms erg sarcastisch. Naast die humor is er ook ruimte voor een dramatisch verhaal, waarin het gaat om het accepteren dat je jouw dochter verloren bent. Het hoe en wat zal tijdens het spelen duidelijk worden.

Still There lijkt nog het meest op de good ol’ point&click adventure games. Het ‘rare’ eraan is dat het zich in first person afspeelt. Je hebt maar vijf kamers in het ruimtestation. Het station is cilindrisch gebouwd, zodat je wanneer je alleen maar naar rechts of alleen maar naar links gaat, uiteindelijk weer terugkomt bij de eerste kamer. De makers hebben dus heel wat puzzels in die kleine ruimte moeten proppen.

Still There (Foto: Iceberg Interactive)

Dat hebben de makers als volgt opgelost. In Still There heb je de boordcomputer die dagelijks taken voor je heeft. Die checklist ga je afwerken. Ik heb alleen de eerste dag gespeeld waarin ik een bevoorrading moest aankoppelen. Deze kwam al draaiend op het ruimtestation af en ik moest deze veilig vastzetten Met verschillende knoppen van de boordcomputer moest ik al puzzelend de juiste stand en snelheid zoeken.

Het doel en werking van de knoppen van de boordcomputer waren nog niet heel duidelijk, de makers zijn de user interface aan het optimaliseren zodat het wel begrijpelijk wordt door bijvoorbeeld symbolen. De puzzels en ook het verhaal zullen na die eerste dag steeds complexer worden. Dat heb ik helaas niet kunnen spelen.

Ik ben een liefhebber van de point&click adventures. In mijn DOS-gloriejaren heb ik heel wat Sierra en LucasArts games gespeeld. Still There wil die oude tijd weer laten herleven. De makers zijn in ieder geval op de goede weg, al zullen ze de boordcomputer wel iets toegankelijker moeten maken, anders weet je simpelweg niet wat welke knop nu doet. Ergens volgend jaar moet Still There uit komen voor pc en Switch.