Granblue Fantasy Versus

Granblue Fantasy is begonnen als een mobile game, maar ondertussen is er een anime uit voortgekomen. Er komen nog twee consolegames uit. Een ervan wordt gemaakt door Arc System Works. De fighter-specialisten, bekend van onder andere Guilty Gear en Dragon Ball FighterZ, zijn bezig met Granblue Fantasy Versus.

Granblue Fantasy Versus is een 2.5D-vechtspel. Dat wil zeggen: de modellen zijn in 3D, maar ze kunnen alleen in 2D bewegen. Grafisch is het allemaal erg mooi. Niet alleen de personages erg gedetailleerd, de omgevingen mogen er ook zijn. Kleurrijk, vol details, en vaak gaat een cut-scène naadloos over naar het gevecht in desbetreffende omgeving. De versie op een ordinaire PlayStation 4 (non-Pro) draaide soepel in Full HD op 60fps. Dan kun je in ieder geval niet zeuren over lag. Niet duidelijk werd of de Pro-versie wel in 4K te spelen is.

Granblue Fantasy Versus (Foto: Marvelous)

De vechters in Granblue Fantasy Versus zijn, hoe kan het ook anders, allemaal personages uit de serie. Hoofdrolspelers Gran, Katalina en Lancelot zijn bijvoorbeeld van de partij. De makers hebben goed gekeken naar de anime, want ze zorgen er voor dat alle personages vechten zoals ze ook in de serie doen. Verstandig, want het is natuurlijk een minder bekende franchise, vooral fans gaan deze game kopen. Als je dan een loopje neemt met het uiterlijk en de bewegingen dan gaat het zeker voor problemen zorgen.

Voor de fans is het dan zeker weer interessant dat Granblue Fantasy Versus een nieuw verhaal vertelt. Dat nieuwe verhaal wordt verteld in een RPG-modus. Helaas was deze niet te spelen, maar we hebben wat details gekregen over wat we mogen verwachten. Met de RPG-modus kunnen spelers het spel ervaren als een actie-RPG inclusief tussenfilmpjes en eindbaasgevechten tegen gigantische Primal Beasts. Je moet wapens verzamelen en je personage levelen waardoor hij sterker wordt. De wapens en armor die je verzamelt zie je ook tijdens het vechten, het is dus niet alleen een icoon in een menu, tijdens het gevecht gebruik je het ook. De wapens en armor hebben ook upgrades waardoor je nieuwe skills en effecten krijgt.

Granblue Fantasy Versus (Foto: Marvelous)

Gelukkig konden we het vechten van Granblue Fantasy Versus wel uitproberen. Het eerste dat opvalt is dat het een stuk rustiger gaat dan hun eerdere vechtspellen Guilty Gear en BlazBlue. Combo’s zijn makkelijk uit te voeren, en het is niet zo druk met verschillende meters op het scherm. Dat betekent niet dat ze er zijn. Je hebt twee meters: een levensmeter en een super-meter. Je supermeter vult door aan te vallen. Is je super-meter vol, dan kun je los met pijnlijke aanval. Is je levensmeter drastisch teruggelopen dan krijg je nog een speciale aanval tot je beschikking die je nog een kans geeft terug te komen in de match. Er zijn nog vier andere cooldown-iconen: die van je special moves. Je kunt deze speciale aanvallen niet constant spammen. Dat maakt een gevecht al meteen divers.

Met Granblue Fantasy Versus willen de makers niet te hardcore zijn en daarom is de besturing makkelijk. Toch heb ik het gevoel dat de weinige systemen die er zijn tijdens het vechten alsnog voor heel wat diepgang gaan zorgen. Als in ‘easy to grasp, hard to master’. Ik hoop dat ze slagen in hun opzet, want qua presentatie is de game erg fijn om naar te kijken. Granblue Fantasy Versus komt hopelijk ergens dit jaar uit op PlayStation 4.