Final Fantasy VII Remake

Het was juni 2015. Ik zat in de zaal bij de persconferentie van Sony PlayStation. Final Fantasy VII Remake werd aangekondigd en zowat iedereen stond op de stoelen compleet uit hun plaat te gaan. Na al die jaren van wensen, hopen en vragen had Square Enix eindelijk geluisterd naar de fans. Cloud, Tifa en natuurlijk Aerith worden opnieuw tot leven gebracht op PlayStation 4 met de Unreal Engine 4. Na die aankondiging? Er gingen weer twee jaren voorbij voordat we wat nieuws te zien zouden krijgen.

Ondertussen is er al veel meer bekend. Final Fantasy VII Remake is zo’n enorm project waardoor de makers het in delen gaan uitbrengen. Het eerste deel zal volgend jaar maart verschijnen. Hierin gaan we de gebeurtenissen in de stad Midgar meemaken. In deze stad zuigt het bedrijf Shinra met zijn reactoren de levensenergie van de aarde op. Cloud is als huurling ingezet door de rebellenorganisatie Avalanche, die op weg is om een reactor van Shinra op te blazen. Met zulke aanslagen hopen de rebellen de planeet te redden. Daar startte ook onze speelbare demo die we op gamescom.

Final Fantasy VII Remake - Cloud and Tifa (Foto: Square Enix)

De gameplay van Final Fantasy VII Remake is dan ook aangepakt om wat meer bij de tijd te zijn. Het is geen compleet turn-based gebeuren meer. Er is een ATB-meter die uit meerdere blokken bestaat. Deze vult zich langzaam. Normale aanvallen vullen de ATB-meter sneller, zodat je eerder items kunt gebruiken of speciale aanvallen kunt doen.

Deze ATB-acties kun je in de Tactical Mode doen. Dit is optioneel,dus als je alles realtime wil doen dan kun je je favoriete acties onder sneltoetsen kwijt. Als je de materia hebt dan heb je met een ATB-blokje spreuken zoals Fire en Cure tot je beschikking. Elk personage heeft ook zijn eigen speciale aanvallen, zoals Cloud's Braver-aanval. Items zoals drankjes en feniks gebruik je ook door een ATB-blokje in te zetten. De duurdere skills kosten twee ATB-bars, een volle meter. Dan hebben we het over Barrett's Fire in the Hole-aanval of Cloud's Cross Slash.

Final Fantasy VII Remake - Battle (Foto: Square Enix)

Ondertussen kun je je AI-teamgenoten commando’s geven. Moeten ze defensief of offensief spelen, moeten ze voorzichtig om gaan met hun ATB of mogen ze compleet los? Wil je alle onder controle hebben dan kun je ook snel wisselen van personage. Sterker nog, als je even niet oplet pakt de baas pakt je op, dus zal je teamlid je los moeten krijgen. Elk teamlid heeft weer zijn voor en nadelen, dus af en toe wisselen kan tactisch geen kwaad.

Vijanden hebben een focus-meter. Deze vul je door damage te doen. Als deze vol is dan komt de vijand in een stagger-fase, waarin je extra damage doet. Dat is natuurlijk de tijd om limit breaks te doen om nog extra veel health van de vijand af te halen. Dit keer zijn er ook objecten in de omgeving die te slopen zijn. Explosieve vaten beschieten zorgt ervoor dat vijanden die erbij staan niet meer opstaan, terwijl puin als cover kan worden gebruikt.

De gameplay is veel dynamischer geworden. Het is nog het meest te vergelijken met Final Fantasy XIII, maar iedere teamlid heeft zijn eigen ATB en standaard aanvallen vallen buiten deze meter. Ook is er de Tactical Mode een soort turnbased in gestopt. TP zijn niet gespot, maar paradigm shifts lijken in een andere variant terug te komen. Cloud heeft iets dat heet Punisher en Operator Mode. De een is trager, maar dan doe je wel meer damage, terwijl de andere modus Cloud meer snelheid geeft, maar iets minder damage.

De demo van Final Fantasy VII Remake speelt vloeiend, met veel actie. Final Fantasy XIII had als probleem dat je altijd op de ATB-meter moest wachten, ook voor simpele aanvallen. Dat is door dit nieuwe mechanisme opgelost. Wil je rustig keuzes maken zoals met wie wil je welke aanval doen, dan heb je heel veel tijd door Tactical Mode. Dat is mooi, want dan kun je af en toe ook nog eens de grafische pracht in je opnemen. De omgeving en de personages zijn namelijk erg gedetailleerd. Als je de originele game ooit gespeeld hebt dan herken je het haast niet meer terug. De makers hebben ook nieuwe dingen toegevoegd om het voor de veteranen onder ons wat fris aan te laten voelen. Zo zal het verhaal uitgebreider zijn, zodat je nog meer achtergronden krijgt dan ooit tevoren. De omgeving zal ook meer plekken kennen. Met veel Final Fantasy-veteranen in het ontwikkelteam weten we in ieder geval dat ze hun uiterste best zullen doen ons niet teleur te stellen. Het eerste deel van Final Fantasy VII Remake komt 3 maart 2020 uit op PlayStation 4.