Marvel's Avengers

Square Enix heeft ons lang laten wachten. Begin 2017 kondigde de uitgever de samenwerking met Marvel aan. Ontwikkelaar Crystal Dynamics, onder andere bekend van de Tomb Raider remakes, is bezig met Marvel's Avengers. Afgelopen juni werden de eerste beelden het internet op gegooid tijdens de E3-persconferentie van Square Enix. Dat ging niet helemaal zoals gewenst: er waren meer vragen dan antwoorden na de presentatie. Wat is de game nu eigenlijk, wat nou gaming as a service en hoezo dat hele andere uiterlijk van de Avengers? Gelukkig zijn de PR-mensen van Square Enix ook niet doof en hebben ze heel veel te vertellen gehad op Gamescom. Nog handiger: we mochten het zelf spelen.

We mochten de ingame tutorial van Mrvel's Avengers spelen die al te zien was tijdens E3 en San Diego’s Comic Con. Het is A-Day, Avengers Day, en San Francisco is op de been om de helden toe te juichen. Dat juichen verandert al snel in schreeuwen en gillen wanner er een aanslag op de beroemde brug wordt gepleegd. Tijd voor de Avengers om in actie te komen. In de tutorial speel je de beschikbare vijf Avengers. Elk van hen heeft een light en heavy attack, een actie die bij die held hoort en een enorm sterke heroic attack op een flinke cooldown. Al deze abilities stonden in de tutorial vast, maar deze zijn te customizen naarmate je verder komt in het spel. 

Marvel's Avengers - Hulk (Foto: Square Enix)

Thor voelt het meest als Kratos aan. Ook niet gek, want de combat designer van God of War werkt mee aan dit spel. Ook in Marvel’s Avengers kun je met Thor de hamer gooien en weer terug roepen. Dat voelt lekker, er zit een punch achter. De vliegkunsten van Iron Man zijn prima te besturen maar het tofst is toch wel de Hulk. Ventjes oppakken en daarmee meppen, en natuurlijk zijn Smash. Captain America heeft vooral zijn schild waarmee hij meerdere tegenstanders tegelijk kan omver werpen. Black Widow is de acrobaat, persoonlijk vond ik deze wat minder leuk. Tijdens haar gevecht was het dan wel weer leuk om onzichtbaar te worden, maar haar gedeelte voelde het meest standaard aan. De tutorial speelt zoals sommige God of War-gedeeltes waarbij er QTE-knoppen op tijd ingedrukt moeten worden. De maker meldde er wel bij dat dit eigenlijk alleen in de tutorial zo is, de rest van de game is actie.

Op het eind van de tutorial wordt de basis gelegd voor het verhaal van Marvel’s Avengers. San Francisco ligt in puin door de aanslagen. Captain America is verdwenen en wordt doodgewaand en de rest van de Avengers zijn uit elkaar. De bevolking geeft hen de schuld en superhelden worden met de nek aangekeken. Bruce heeft zichzelf bijvoorbeeld als de Hulk opgesloten in een oud gebouw zodat hij niet nadenkt over schuldgevoel en dergelijke. Tony Stark heeft zijn gadgets en speeltjes niet meer. Wie beschermt de stad dan? A.I.M. (Advanced Idea Mechanics), die comic-lezers misschien wel kennen van M.O.D.O.K. Die hebben we niet gezien, maar er lopen genoeg robots rond die de beveiliging letterlijk en figuurlijk met ijzeren vuist regelen.

Marvel's Avengers - AIM (Foto: Square Enix)

Na de tutorial begin je op een helicarrier. Dat is de hub waarvan alle missies starten. Er is wereldkaart en op allerlei plekken verschijnen er ‘hero missions’ en ‘war zone missions’. Die eerste zijn de singleplayer verhaalmissies. Hierin speel je een level met een specifieke held, dit staat vast. Deze missies zorgen er voor dat je vordert in het verhaal. De war zone missions zijn co-op missies. Deze kun je van solo tot met vier spelers spelen. Hierin kun je gear vrijspelen. Er is namelijk een compleet loot-systeem in Marvel’s Avengers. Die gear heeft net zoals gewoonlijk allerlei stat bonussen. Los daarvan kun je kostuums vrijspelen of exclusieve pakjes kopen op de marketplace. Deze bepalen alleen je uiterlijk en er gaan er heel wat zijn. De makers hebben zo’n 80 jaar aan Marvel-geschiedenis. Square Enix zegt met nadruk dat die pakjes allemaal puur cosmetisch zijn. De gear die je ingame vindt bepaalt hoe je speelt en hoe sterk je bent.

Marvel's Avengers - Iron Man (Foto: Square Enix)

De gear is te krijgen in allerlei gradaties, van common tot epic en legendary. Sommige gear is bedoeld voor een specifiek personage. Elke missie heeft dan nog extra moeilijkheidsgraden, zodat je nog betere rewards kunt verdienen. Elk stuk gear heeft perks. Hiermee verander je de speelstijl van je held. Hoe zeldzamer de gear, hoe beter de perk natuurlijk. Zo zagen we de Nightmare-perk: je doet een percentage van je damage in aoe als je iemand raakt met een headshot. Er zijn natuurlijk ook sets, zoals een set ‘ Stark Industries’, waardoor je nog meer bonussen krijgt als je deze completer kan krijgen. Je mag natuurlijk ook gedeeltes van diverse sets dragen voor een mix & match gevoel.

Wil je nog meer customisation in Marvel’s Avengers dan zijn er nog verschillende skill trees. Deze bestaan uit Primary, specialty, capability en utility trees per personage. Iron Man heeft bijvoorbeeld Melee, Rupulsor, Laser en Rockets. Hierdoor heb je vijf verschillen de helden, met elk weer tig verschillende speelstijlen door gear en skilltrees. Zo kun je bijvoorbeeld een Thor maken die met zijn bliksem erg goed is in crowd-control, of je bouwt van hem een tank met veel hitpoints en defense en gaat vooral met tegenstanders op de vuist.

Square Enix wilde nog niet overal antwoord op geven, zo weten we nog niet wat de endgame (oh, snap) van Marvel’s Avengers wordt. Pas begin 2019 willen ze meer details kwijt over co-op. Want we weten nog niet hoe de scaling gaat werken als je eigenlijk te sterk voor een level bent. En hoe gaat het als jij bijvoorbeeld level 30 bent en een vriend net begint op level 1? Daar gaan ze later antwoorden op geven. Op Gamescom lieten ze in ieder geval veel meer weten. We snappen nu meer van de customization, hoe het spel gespeeld gaat worden door de missiestructuur en dat de gaming as a service meer gratis helden en regio met bijbehorende missies betekent. Het verhaal zal na release verder gaan. De Marvel’s Avengers die je koopt heeft een einde, maar er zullen wel pionnen neergezet worden zodat ze met het verhaal nog jaren mee verder kunnen. Over het uiterlijk van onze helden waren ze kort: Marvel heeft hen gevraagd hun visie op Avengers te maken. En natuurlijk zijn de Avengers in de bioscoop zo ongeveer het gezicht geworden, Crystal Dynamics wil er van afwijken om zo een nieuw verhaal te kunnen vertellen zonder vergeleken te worden met het MCU. Marvel’s Avengers komt 2020 uit op PlayStation 4, Xbox One, stadia en pc.