Vampire: the Masquerade - Bloodlines 2

Vampire: the Masquerade - Bloodlines 2 heeft al de nodige hype achter zich, al is het maar omdat fans van de World of Darkness al 15 jaar wachten op een vervolg van de culthit uit 2004. Op Gamescom nam Puddington een kijkje in een (toegegeven, krappe) kamer waar de eerste gameplay van de game werd getoond, met veel duistere steegjes, vieze appartementen en vampiers die niet bang zijn om jou te gebruiken om hun vuile werk op te knappen.

VtM1

Het vervolg van Bloodlines verruilt Los Angeles voor Seattle, waar je als nietsvermoedende sterveling het slachtoffer wordt van een illegale mass embrace, waar op één moment heel veel mensen tot vampiers worden omgevormd (of Kindred, zoals ze worden genoemd). Je begint als thinblood aan de game, wat inhoudt dat je een “zwakkere” kindred bent zonder Clan: naast dat je dus het niet-levende bewijs bent van het breken van de Masquerade heb je ook niet de bescherming van kindred die tot je eigen Clan behoren. Je moet onderaan beginnen en jezelf opwerken in Seattle in een wereld waarin iedereen je liever dood ziet dan... nou ja, niet-levend.

Dat doe je door klusjes uit te voeren voor de verschillende Clans en in de demo hielpen we Elif, een Tremere die informatie moest verkrijgen van een andere thinblood genaamd Slugg. De demo was hetzelfde als die van E3 – zie ook het filmpje hieronder – en dat hield in dat de demo met dezelfde problemen kampte als in juni: met name de houterige gezichtanimaties vallen op.

Maar de sfeer is er in ieder geval. De dialogen met Slugg zijn sarcastisch en weinig behulpzaam – gezien Slugg trekken heeft van een Nosferatu past zijn gedrag vrij goed bij de Clan die bekend staat om hun bovennatuurlijke lelijkheid en legendarische pessimisme. Daarentegen heeft Elif, zoals je zou verwachten van de Tremere, een bovennatuurlijke uitstraling met veel occult uitziende kettingen om haar nek.

VtM2

Ook qua omgeving zit het goed: Bloodlines 2 deelt de wereld op in Masquerade areas waar je je moet gedragen als kindred en de blind spots, waarin vreemde en wrede dingen gebeuren waar niemand echt van opkijkt. De masquerade areas en de blind spots laten zien dat Seattle een stad met twee gezichten is en in de blind spots komt ook het World of Darkness-aspect goed naar voren met veel duisternis, vreemde gebeurtenissen en mensen die een ellendig leven leiden.

Ondanks dat je thinblood bent, ben je nog steeds kindred en dat houdt in dat je allemaal coole bovennatuurlijke krachten krijgt. Tijdens de demo konden we kiezen uit chiropteran (waarmee we kunnen vliegen en vleermuizen kunnen oproepen om anderen aan te vallen), mentalism (waarmee we objecten en mensen kunnen laten vliegen door telekinese) en nebulation (waarmee we kunnen veranderen in mist en mensen daarin kunnen verstikken). Elke discipline opent nieuwe paden en wegen – we hadden voor mentalism gekozen waarmee we een zijroute konden pakken om Slugg te volgen, maar met nebulation hadden we ook door een luchtschacht kunnen kruipen.

Maar zelfs zonder gebruik van disciplines is het duidelijk dat je een bovennatuurlijk monster bent. Deuren zijn verleden tijd als je tegen muren op kan klimmen en over daken kan springen. En zoals bij iedere kindred is de honger naar bloed altijd aanwezig. Feeding werkt iets anders dan in Bloodlines – je kan er voor kiezen om tijdig te stoppen met feeden waardoor je minder blood points krijgt, maar je kan er ook voor kiezen om je slachtoffer helemaal leeg te zuigen totdat deze bewusteloos is.

De beloning daarvoor is resonance – vijf verschillende “emoties” die dienen als een secondary xp waarmee je merits kan vrijspelen, speciale buffs en debuffs voor je character. Resonances zijn de diepste emoties die in de persoonlijkheid van iemand aanwezig zijn en een leuk detail is dat je door middel van gesprekken de resonance kan versterken (hoewel je de resonance niet kan veranderen). Het is mogelijk om deze resonances te combineren met je Clan – een fysieke Brujah kan helemaal voor het stereotype gaan en zich alleen voeden met mensen die Rage als resonance hebben, terwijl Malkavians misschien meer profiteren van mensen die delirium als resonance hebben.

Vtm3

Het risico is wel dat wanneer je voor de resonances gaat je de kans loopt je slachtoffer te doden, waardoor je humanity verliest – en hoe meer humanity je verliest, hoe vaker dat gebeurt. Het is vechten tegen deze neerwaartse spiraal en telkens het risico afwegen of de resonance het wel waard is. Je hebt dan niet meer de controle die je had zoals in Bloodlines, maar ik vind dat geen gemis – het voelt trouwer aan de Vampire-lore waarin je beast altijd op de loer ligt en elke keer dat je bloed drinkt er een risico is dat je je slachtoffer doodt in een frenzy.

Bloodlines 2 is natuurlijk gebaseerd op de Vampire the Masquerade-tabletop, en het team heeft tijdens het ontwikkelen nauw samengewerkt met het team dat de vijfde editie van Vampire the Masquerade heeft samengesteld. Desondanks heeft Bloodlines 2 een mengelmoes van zowel V5 als de voorgaande editie van de pen en paper, de 20th anniversary edition: resonances (waarmee je de “emotie” van een persoon kan aflezen in zijn bloed) en de thinblood-disciplines zijn duidelijk een mechanic uit V5, maar het systeem van blood points om bij te houden of je disciplines kan gebruiken in plaats van hunger komt weer uit V20. Het lijkt erop dat het team heeft gekozen voor de “wat werkt?” aanpak in plaats van zich vast te houden aan een regelset – voor de echte tabletop-diehards is dat misschien een afknapper maar voor mij geldt dat je liever een mechanic overneemt dat wel goed te gebruiken is in Bloodlines 2 dan dat je met alle macht een regel gebruikt die in het einde toch niet blijkt te werken.

Het is nog verre van af, maar Bloodlines 2 voelt voor mij als groot fan van de tabletop en de eerste Bloodlines al echt als Vampire en World of Darkness in het algemeen. De nadruk op verhaal en keuzes maken voelt trouwer aan het persoonlijke drama dat Vampire vaak is dan de combat die vaak onderdeel was van de quests in Bloodlines, hoewel we natuurlijk maar een microscopisch deel van de game gezien hebben. In ieder geval hebben mensen die fan waren van prince LaCroix, de zusjes Voerman, Beckett en de politieke Jyhad iets om naar uit te kijken volgend jaar.

Vampire the Masquerade – Bloodlines 2 komt uit in Maart 2020 voor pc, Xbox en PlayStation 4. Op Gamescom is aangekondigd dat de game ook RTX ray tracing krijgt, de technologie die bij de nieuwste generatie Nvidia-kaarten zit.