WRC 8

Elk jaar een nieuwe game staat vaak garant voor meer van hetzelfde. Dat moeten uitgever Bigben en ontwikkelaar Kylotonn ook door hebben gehad. Dus na WRC 5 in 2015, WRC 6 in 2016 en WRC 7 in 2017 was het eens een jaartje stil rondom de rally-sim. Dit jaar mogen we WRC 8 verwelkomen, met flink wat meer veranderingen onder de motorkap.

Allereerst zijn de graphics in WRC 8 aangepakt. Dit keer zijn er weersveranderingen tijdens de race mogelijk. Als er regenplassen liggen dan zie je de reflecties in het water, het kan mistig zijn waardoor je niet zo ver vooruit kan kijken en als het eens zonnig is dan kun je juist erg ver vooruit kijken en allerlei details zien. Zo rijd je op een weg richting een berg waar je dan nog een klein kronkelpad ziet. Vijf minuten later rijdt je op dat pad. De weersomstandigheden zijn voor een race te selecteren, maar natuurlijk kun je ook de game laten kiezen.

WRC 8 (Foto: Bigben Interactive)

De user interface van WRC 8 is wat rustiger gemaakt. Je ziet nu een soort wiel onderin de linkerhoek waarin de status van de belangrijke onderdelen van de auto getoond worden. Dus bij een flinke crash ga je daar veel rode icoontjes zien en weet je dat je de snelste tijd waarschijnlijk niet meer gaat halen. Je kunt na een race al deze data analyseren om te zien wat bepaalde acties gekost hebben in termen van de onderdelen en daarmee tijd. Crashes en botsingen zijn ook zonder deze feedback te begrijpen dat ze tijd kosten, maar wat verlies je aan seconden als je de wielophanging wat steviger op de proef stelt in een rotsachtig gebied?

Om spelers nog meer te helpen kun je bijvoorbeeld ghostdata van spelers op het leaderboard laden en zien hoe zij rijden. Een ander hulpje: je kunt dit keer ook de setup van de auto opslaan en delen met anderen of natuurlijk die van een goede speler inladen zodat je alleen nog jezelf de schuld kan geven als je slechte prestaties neerzet.

De grootste wijziging van WRC 8 zit in het rijgedrag van de auto’s. Het ontwikkelteam heeft veel tijd gestoken in het onder handen nemen van de physics engine. Het differentieel, de schokbreking, de gewichtsverdeling, er is van alles aangepakt. Het resultaat is dan ook dat de wegligging en het gedrag realistischer dan ooit zijn. In WRC 7 had je nog wel eens dat de auto anders deed dan dat deze had moeten doen, maar in WRC 8 moet dit verleden tijd zijn.

WRC 8 (Foto: Bigben Interactive)

Je moet bijvoorbeeld bij een haarspeldbocht goed gebruikmaken van de handrem om de wagen weer snel verder te laten gaan. In het vorige deel kon je daar nog smokkelen. De banden hebben het in WRC 8 zwaarder te verduren, want het rubber slijt daadwerkelijk. Hierdoor zal je grip verminderen in langere races en zeker als het slecht weer is. Lekke banden kunnen ook voor komen, zeker als het rubber zwakker wordt.
De makers werken al vier jaar samen met Sebastien Chardonnet, een voormalig kampioen in het WRC 3-klassement. Ze hebben ook feedback gekregen van verschillende coureurs uit de WRC en Junior WRC. Om het gedrag van auto’s te verbeteren is de studio naar Citroen gegaan, waar ze veel vertrouwelijke data kregen en leerden hoe bepaalde dingen de auto beïnvloeden. En natuurlijk is de community erbij betrokken. Er zijn allerlei finalisten en topspelers van de esport-competitie van WRC uitgenodigd om een vroege build te testen.

De content van WRC 8 is uitgebreider dan in zijn voorgangers. Dit keer zijn er 14 landen met in totaal 102 tracks. Landen als Turkije en Chili zijn erbij gekomen, waar het terrein een stuk uitdagender is. WRC 7 had ‘maar’ iets meer dan 50 tracks. Er is ondersteuning voor splitscreen en de makers zorgen ervoor dat iedereen bezig kan blijven met de wekelijkse challenges. Iedereen racet tegen dezelfde condities en er zijn in-game bonussen zoals extra geld te verdienen. WRC 8 biedt ook nog wat nostalgie voor de echte fans door tien historische auto’s speelbaar te maken. Het zijn allemaal auto’s die prijzen hebben gewonnen, zoals de Renault Alpine, maar ook wat jonger zoals de Volkwagen Polo van vijf jaar geleden. Het zijn er misschien niet veel, maar liever tien natuurgetrouwe auto’s dan vijftig re-skins.

WRC 8 (Foto: Bigben Interactive)

De carrière-modus in WRC 8 is dit keer meer dan alleen een zooi rally’s achter elkaar rijden zoals in WRC 7. Natuurlijk is racen de hoofdmoot, maar dit keer moet je ook je kalender en staf managen. Je krijgt ervaringspunten en met genoeg punten nieuwe skillpoints om te verdelen. Deze zijn te spreiden over zes categorieën onderhoud, financial en medisch. Je mensen in de garage werken wat efficiënter als je in onderhoud punten gooit. Je kunt ook specialisten inhuren. Er zijn mensen voor je garage in te huren die beter zijn in asfalt-omstandigheden, anderen weten weer hoe ze de auto moeten aanpassen voor grind. Mocht je later in de carrière de punten willen herverdelen kan dat, maar tegen in-game geld.

Met WRC 5 waren de ontwikkelaars twee weken voor de release nog huiverig als ze een demo moesten laten zien. Met WRC 8 hebben ze veel meer vertrouwen gekregen door de tijd die ze hebben gekregen. Nu hebben ze in maart al een live demo gestreamd van een vroege build, waar de fans natuurlijk live op konden reageren. Die reacties waren positief. Dat vertrouwen van de ontwikkelaar alleen al lijkt ons een goed teken. Ze hebben nog ruim de tijd om verder te polijsten, want WRC 8 komt in september uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. De Switch-versie komt in oktober uit.