My Friend Pedro

Als Quentin Tarantino een game zou maken dan zou het My Friend Pedro zijn. Vanaf de eerste trailer van de game wilde ik het al spelen: een beetje vreemd, maar oh zo veel grof geweld. De game was eerst een flash-game, maar nu komt er een volwaardige versie op pc en Switch. Op gamescom mocht ik los op de pc-versie.

My Friend Pedro schijnt een verhaal te hebben waar thema's als geweld, vriendschap, verbeelding en een man die alles wil doden omdat een banaan het zegt. Realiteit: lekker boeien, je mag schieten op alles wat beweegt. De demo was 20 minuten lang constante actie zonder een adempauze. Heerlijk. Iedereen die Hotline Miami heeft gespeeld zal deze game ook prachtig vinden.

Nu heeft een game die door Devolver Digital wordt uitgegeven vaak een twist. Het aparte aan My Friend Pedro is dat het speelt als een twinstick-shooter. De hoofdpersonage schiet met twee wapens en met elk wapen kun je apart van elkaar richten door middel van de twee analoge sticks. Dat is erg wennen. In het begin liep ik aan te kloten, alsof mijn hersenen even niet wilden begrijpen dat je toch echt met twee sticks kon mikken en tegelijkertijd de schietknop kunt indrukken. Dus al dat actievolle uit de trailer kwam niet voor op het scherm. Op een gegeven moment klikte het eindelijk tussen mij en het spel. "You got it" gooide de ontwikkelaar er daarna nog vaker "wow", "holy shit" en meer van de kijkers om me heen.

My Friend Pedro (Foto: Devolver Digital)

In My Friend Pedro is het schieten dan ook tot kunst verheven. Je kunt niet alleen de twee wapens afzonderlijk bewegen, je kunt ook gebruikmaken van objecten in het level. Soms zijn ze overduidelijk, zoals een schietschijf waar kogels op terugketsen. Als je in een bepaalde hoek schiet dan raak je de vijanden die verdekt staan opgesteld. Soms zijn ze minder duidelijk, zoals een koekenpan op de grond. Die schiet je omhoog en dan heb je weer een bruikbaar object waar kogels op kaatsen. En het ziet er nog heel tof uit als je drie of vier verdekte vijanden alsnog compleet aan gort schiet. Nog toffer is dat je dit in slowmotion kan doen. Er is een meter die dan langzaam leeg loopt, dus je kunt niet de gehele tijd vertraagd spelen. Hierdoor dodge je niet alleen kogels, je kunt even rustiger kijken en mikken om weer de volgende brute actie te doen.

In de trailer van My Friend Pedro zie je alleen levels waarin je loopt en springt, maar er is in ieder geval een level waar je op een motor rijdt. Ondertussen gooit een baas bommen naar je, die over het algemeen wel erg vaak raken, ze volgen gewoon je traject. Prima, dan ga ik naast de baas rijden en cheesy winnen. Ik vond het een minder leuk gedeelte van het spel, er is toch minder actie en je twinsticks hebben geen nut, je mikt dit keer op de bommen die een voor een gegooid worden.

My Friend Pedro is een gewelddadige en geweldige twinstick-shooter. Als je die enmaal onder de knie hebt wordt het supertof om te spelen en te zien. De ene brute actie na de andere, waar meerdere doden in luttele seconden vallen. Tel daarbij het kaatsen van kogels op objecten en de mogelijkheid om de actie in slowmotion te doen op en geweld is tot een kunststukje verheven. My Friend Pedro wordt begin 2019 op Nintendo Switch en pc uitgebracht.