Project Highrise

Vroeger, toen ik nog een jong jongetje was en mijn eerste pc kreeg, waren simgames helemaal hot. Je kon het zo gek niet verzinnen of er werd wel een simgame van gemaakt. SimCity, SimTower, SimSafari, Sim Theme Park, en dan vergeet ik The Sims. Vandaag de dag moet je goed zoeken, en al helemaal voor de consoles. Daar gaat Project Highrise verandering in brengen.

Project Highrise is een indie strategiespel waarbij je wolkenkrabbers bouwt. Als dit een beetje in je straatje past, dan zit je geramd, want je kunt behoorlijk los. Je kunt ze helemaal zelf ontwerpen. Het begint natuurlijk allemaal klein, maar daarna wordt het al snel ingewikkeld. Simpele dingen zoals opstoppingen met liften, lawaai van evenementen, stroomstoringen, en stakend personeel. Maar vergeet je buren niet! De gemeente wil ook dat je een steentje bijdraagt aan de omgeving.

In de versie voor de consoles zitten alle DLC al ingebakken, maar richt zich vooral op het afwerken van scenario’s. Deze kunnen inhouden dat je bijvoorbeeld het aantal gasten op een bepaald niveau moet houden, of dat je zoveel mogelijk evenementen in een jaar moet doen. In totaal zijn er 30+ scenario’s die allemaal meer dan een uur duren. De game brengt je naar London, Tokyo en Las Vegas, Miami en Berlijn. Allemaal met hun eigen karakteristieke eigenschappen. De besturing is simpel en lijkt op die van Tropico. Verwacht dus veel shortcuts in plaats van directe besturing zoals met een muis. Het duurde even om eraan te wennen, maar na 10 minuten ben je er zo aan gewend.


Verder is dit de eerste game van uitgever Kalypso die naar de Switch toe komt. Hopelijk betekent dit dat andere games, zoals Tropico, ook naar de handheld toe gaan. Project Highrise was al te downloaden op Steam en op je mobiele telefoon en vanaf 8 september kun je er ook mee aan de slag op de consoles.