Destiny 2: Forsaken

Het tweede jaar voor Destiny 2 wordt ingeluid met de nieuwste uitbreiding voor de sci-fi shooter, Forsaken. Net zoals The Taken King heeft Forsaken niet alleen het gebruikelijke arsenaal aan nieuwigheidjes maar krijgt ook de huidige gameplay een flinke overhaul, onder andere met een nieuw systeem voor weapons en de terugkeer van random perks. Puddington woonde een presentatie van Forsaken bij op Gamescom en ging zelf aan de slag met de nieuwste game-modus, Gambit.

Deze preview bevat spoilers over het verhaal van Destiny 2: Forsaken. Lezen op eigen risico.

Destiny 2: Forsaken begint met een ontsnapping uit de gevangenis, waarin je de hulp krijgt van Cayde-6, de vanguard van de Hunters. Tijdens je ontsnappingspoging wordt je tegengewerkt door Uldren Sov, Prince of the Reef, die hulp krijgt van de nieuwe vijanden in Forsaken, de Scorn. Hoewel Cayde-6 zich dapper verdedigt overleeft hij de ontsnappingspoging niet, wat ook te zien is in de cinematic tijdens de presentatie. Als reactie daarop reizen de guardians af naar de Reef om de dood van Cayde-6 te wreken.

Forsaken komt ook weer met een hele rits nieuwe wapens en armor voor de spelers, die bovendien meer vrijheid hebben in het kiezen van hun uitrusting omdat de restricties van energy/kinetic/power weapons weg is gehaald en spelers nu elke combinatie kunnen maken in twee weapon slots. Voorbeelden zijn de two-tailed fox die twee raketten tegelijk afvuurt,  de trinity ghoul die als boog elektrische pijlen afschiet en de Ace of Spades, het wapen van Cayde-6 zelf, die extra damage geeft wanneer je direct herlaadt na een kill.

Naast de cinematic was ook de nieuwe Gambit-mode speelbaar in de publieke hall, wat een mix is tussen tussen PvE en PvP. Teams van vier Guardians betreden elk een afzonderlijke arena waar ze een krachtige baas (de Primeval) moeten verslaan, maar die pas spawnt als spelers voldoende motes of light hebben ingeleverd die ze krijgen door het afslachten van kleinere mobs. Bovendien kun je met die motes ook je tegenstanders dwars zitten in de andere arena: als je meerdere motes tegelijkertijd inlevert kun je blockers oproepen in de arena van je tegenstander, waardoor je tegenstanders geen motes kunnen inleveren totdat de blockers gedood zijn.

 Wanneer je 25 motes tegelijkertijd inlevert, kun je een portaal openen waar je een guardian van je team door kan sturen. Deze heeft dan dertig seconden de tijd om roet in het eten gooien door tegenstanders af te slachten, waardoor de baas health en alle motes worden gedropt. Het team moet goed in de gaten houden waar deze Guardian zich bevindt, want voor je het weet val je dood neer door een kogelregen in je rug: aan de andere kant moet de guardian heel snel bepalen welke doelwitten de meeste prioriteit hebben om zoveel mogelijk chaos te veroorzaken.

Destiny2forsaken1

Hoewel het doel simpel lijkt - je verzamelt motes, stuurt spelers door het portaal, dood de primeval - zit er nog een flinke laag strategie achter Gambit. Wie ga je door het portal sturen om het andere team dwars te zitten? En hou je alle motes bij je om een hele grote blocker op te roepen, of lever je toch alles gelijk in om het verlies niet te groot maken als je dood gaat? Hierdoor lijkt Gambit vooral een gamemodus te worden voor gecoördineerde groepen van vrienden dan een modus die je snel even kan doen met vreemden - maar voor degenen die een hecht groepje bijeen kunnen krijgen lijkt Gambot een modus te worden waar veel strategieën voor kunnen worden uitgedokterd en teamleden speciale rollen aangewezen krijgen zoals "degene die door het portaal gaat".

Hoewel ik twee achter elkaar spectaculair verloren heb in Gambit, heb ik was de modus toch heel leuk om te spelen. Zeker omdat ons team niet op elkaar was ingespeeld werd pijnlijk duidelijk hoe belangrijk teamwork is in Gambit, en hoe leuk dit kan zijn als je een team bij elkaar weet te sprokkelen die weet wat ze aan elkaar hebben.

Destiny 2: Forsaken komt uit op 4 september voor pc, Xbox One en PlayStation 4.