Sekiro: Shadows Die Twice

De Japanse studio FromSoftware is bekend en berucht van de Dark Souls-serie: games die zo moeilijk zijn, dat ze de spelers tot wanhoop kunnen drijven. Hun nieuwste creatie is toch iets toegankelijker in opzet. Sekiro: Shadows Die Twice geeft je, zoals de titel reeds aangeeft, een extra kans.

Helaas hadden we geen kans om een ontwikkelaar van de game te spreken te krijgen. Alle vragen over het ontwerp en de keuze van de setting moeten we dus bewaren tot een volgende keer. Gelukkig kregen we wel de kans om Sekiro uit te proberen in de publieke hal. Hier mocht ik geen foto’s maken, dus geen actiebeelden met mij in actie. Neem dit van mij aan: de game ziet er nu al prachtig uit. Grafisch staat het als een huis.

Sekiro: Shadows Die Twice

Sluipen
Mijn demo begon met een ninja (Sekiro) in een boom en een hint hoe je jouw grappling hook gebruikt. Sekiro draait om stealth. Dat wordt je meteen duidelijk in de kleine hints die je krijgt. Er zijn manieren om dicht langs een muur te lopen en je te verstoppen in het hoge gras. De gadget waar je het meeste van gebruik maakt is een grappling hook, zoals we die kennen van Just Cause. Je kunt jezelf hiermee ineens op een dak trekken en na wat oefenen kun je zelfs snel van dak naar pilaar naar dak vliegen, zonder ergens tussendoor te landen. Helaas vind ik de camera iets te dicht bij Sekiro staan, wat je weinig overzicht geeft.

Sekiro: Shadows Die Twice 

Bloederige actie
Je pad leidt je door een goed verdedigd kamp vol gemotiveerde soldaten. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat ze misdadigers zijn, want dat maakt het voor mij makkelijker hun hoofd af te hakken. Je kan door hoog op de daken te blijven zitten de meeste vijanden ontlopen, maar dat is saai. Het is veel leuker om hier en daar een eenzame uitkijk te vermoorden. Natuurlijk heb ik ook de Rambo-aanpak geprobeerd. Dat is duidelijk niet de bedoeling. Je vijanden laten papieren rollen vallen, die je kunt gebruiken voor speciale wapens. Deze rollen kun je ook hier en daar verstopt in het level vinden. Sommige vijanden hebben vuurwapens. Dat voelt ergens als een beetje oneerlijk, maar zij hebben weer geen grappling hook. Laat dit gezegd worden: Sekiro is een gewelddadige game vol gruwelijke animaties, waar ik mijn lippen steeds bij moest aflikken. Ik kan mij niet voorstellen, dat er een leeftijdskeurmerk onder de 16 jaar wordt uitgedeeld. Er zijn aanvallen van bovenaf, waarbij je jezelf op een vijand laat vallen en op bloederige wijze zijn keel doorsnijdt. Ook zijn er aanvallen vanuit dekking die je ongestraft, mits ongezien, kunt uitvoeren. Je slachtoffers maken blijkbaar net niet genoeg geluid voor anderen om hun doodsgereutel te horen.

Sekiro: Shadows Die Twice

Ontwijken
Sekiro
kan klimmen en snel een stapje opzij doen. Deze twee vaardigheden zijn erg handig in de schermutselingen, omdat de AI vaak niet verwacht dat je even wegrent van een gevecht. Natuurlijk kun je inkomende klappen ook blokken, maar dat stoot je vaak uit balans, zodat je net iets langzamer bent in je volgende beweging. Er is ook een methode om meteen te counteren, maar dat luistert erg nauw. De grappling hook werkt ook midden in een gevecht, dus dat kan ook. Gewone vijanden zijn geen probleem en je kan best een beetje plezier hebben met twee vijanden tegelijk. Naast je zwaard heb je ook een werpster tot je beschikking en een aantal magische krachten. Je kan deze selecteren en dan activeren. Het is dus heel verstandig als je een drankje wilt drinken in een gevecht, dat je deze alvast hebt geselecteerd.

Sekiro: Shadows Die Twice
It's a kind of magic ...

Opnieuw leven en sterven
In het midden van het level kwam ik een grote sterke mini-baas tegen. Deze maakte voor mij duidelijk dat het echt een game is van FromSoftware. Ik ben tegen hem zo vaak doodgegaan op zoveel verschillende manieren, dat ik de tel kwijtraakte. Als je doodgaat, dan kun je ervoor kiezen om op die plek weer tot leven te komen of om het stukje opnieuw te spelen. Je komt echt precies op die plek tot leven en dus te allen tijde binnen het bereik van het zwaard van je tegenstander. Scherp blijven en meteen vluchten is dus het devies, want je hebt wel je leven terug, maar niet erg veel gezondheid. Gelukkig vertelde een medewerker van uitgever Activision mij uiteindelijk dat ik deze snoodaard niet hoefde te verslaan, maar er gewoon omheen kon lopen.

Sekiro: Shadows Die Twice

Zoek je pad
Ik vervolgde mijn reis en vond een altaar, dat mij een kleine boost gaf. Die had ik nodig ook, want ik mocht het opnemen tegen een gigantische trol en zijn bewakers. De bewakers uitschakelen doe je één voor één, door ze weg te lokken bij de groep. De trol was een stuk dommer, maar ook veel sterker. Door hem goed te observeren voordat je begint met vechten, kun je ontdekken of er misschien iets is waar hij bang voor is. Na deze hobbel te hebben genomen kwam ik uit bij een groot ravijn. Door goed speurwerk vond ik een hele bijzondere route tussen de bergen door. De vriendelijke medewerkster kwam mij even vertellen, dat dit een geheim pad was en dat er aan het eind een vijand zat die ik absoluut niet aan kon. Met veel pijn en moeite vond ik het pad dat ik had moeten gaan. Ik vond het geheime pad stukken makkelijker om te vinden ... Door goed gebruik te maken van mijn grappling hook kon ik door de bergen reizen. Ik kwam een monsterlijk grote slang tegen, die mij duidelijk maakte dat als ik daar doodging, ik niet al te ver terug werd neergezet. Erg vriendelijk van die slang en behulpzaam van From. Ten slotte was ik bij het einde van de demo aangekomen. Ik stond tegenover een grote geïrriteerde monnik, die duidelijk een hekel had aan Sekiro. Helaas kon deze baas mij gewoon volgen in de bomen en had hij wel door dat ik geneigd ben een stapje opzij te doen. 

Sekiro: Shadows Die Twice

Verschillen en Overeenkomsten
Het was een hele ervaring. Ik heb zelf alleen ervaring met de eerste Dark Souls en Sekiro is duidelijk anders. Enerzijds makkelijker, omdat je nu een stukje terug in het level wordt neergezet, in plaats van bij het laatste kampvuur. Ook heb je vaak de mogelijkheid om meteen tot leven te komen na je laatste blunder. Ten slotte heb ik zelf niet gemerkt, dat er een straf was voor het doodgaan. Dit kan natuurlijk zijn omdat dit een demo is en niet de volledige game. Wat ik het moeilijkste vond aan Sekiro was het weten waar je heen moest gaan. Het was voor mij niet duidelijk of ik iedereen moest slopen, of ik een geheim had gevonden of dat ik de verkeerde kant op liep. De gevechten gaan soepel als je aanvalt. Zodra je wilt verdedigen, dan zijn je animaties net iets langzamer.

Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro heeft zeker elementen van de Dark Souls-reeks, maar is echt iets op zichzelf staand. Het is een andere setting, een andere sfeer en een andere gameplay en ergens voelt het toch zo vertrouwd aan. Sekiro: Shadows Die Twice komt in 2019 uit op pc (windows), Xbox One en PlayStation 4.

Sekiro: Shadows Die Twice