F1 2018

Codemasters brengt elk jaar een nieuwe F1 <insert jaartal> uit. Ook dit jaar, dus we mochten F1 2018 uit gaan proberen.

De eerste belangrijke keuze: wil ik met een gamepad spelen of in een playseat met fatsoenlijk stuurtje? Stuurtje natuurlijk, in mijn eigen auto rijd ik ook niet met een controller. Het is ook aan te raden als je serieuzer wil rijden, en in het interview dat we hadden met een van de ontwikkelaars die de car-physics programmeert lees je ook dat ze met een stuurtje in het achterhoofd ontwikkelen. Later wordt dat naar een gamepad vertaald, maar daar komen de concessies om de hoek kijken.

Elk jaar een nieuwe F1-game, dus dat betekent weinig veranderingen, toch? Een van de grotere veranderingen is de 'halo'. Dit ongelovelijk irritante ding moet op je auto zitten. Als je in de cockpit-view racet dan zie je minder, omdat die halo voor je neus zit. Gelukkig merkte Codemasters dat zelf ook op, dus er is een optie om deze weg te halen. Het is misschien minder realistisch, maar het is ook minder irritant. Er is nog een simpele manier: je kiest simpelweg een andere camera-hoek. Dan is de halo wel op de auto te zien, maar belemmert het niet je zicht.

F1 2018 (Foto: Koch Media)

Er is weer een carrière-modus en daar zijn enkele veranderingen te zien. Allereerst kun je nu uit een select bundeltje namen kiezen, zodat je niet meer 'coureur uit team ...' wordt genoemd bij voice-overs, maar daadwerkelijk een naam hebt. Er zijn meer cutscènes waar die naam gebruikt wordt. Al zijn deze soms wel erg kort of stoppen ze erg abrupt. Je manager en vooral een razende reporter zullen met je praten en jouw team zie je bezig zijn met andere dingen. De omgevingen zien er ook dynamischer uit, iedereen is wat aan het doen of er beweegt wel wat, zodat je niet het gevoel krijgt het enige levende wezen in de racewereld te zijn. De coureurs zijn ook gescand, zodat ze herkenbaar langs je lopen tijdens een interview, bijvoorbeeld.

De reporter zal je na elke race wat vragen stellen, vragen waarop je 'nee' zou willen zeggen. Je krijgt beperkte tijd om de mogelijke antwoorden te lezen en te kiezen. Als je je team afvalt in een antwoord dan heeft dat ook daadwerkelijke gevolgen. Je zult in F1 2018 namelijk research moeten laten doen om je wagen beter te maken. Als jij je team in een interview indirect beschuldigt door te zeggen dat je wagen niet goed reageerde, dan zal je relatie met hen verslechteren en doen ze minder hun best voor je. Ergo, je wagen wordt niet snel sneller of handelbaarder. Het is kiezen tussen ego-boosten om je contractwaarde te verhogen en je team tevreden houden en daarmee de ontwikkeling van je wagen te versnellen.

F1 2018 (Foto: Koch Media)

De upgrades aan je auto hebben ook een upgrade in F1 2018 gekregen. Zo zijn de skilltrees verborgen, je kunt alleen de huidige te onderzoeken upgrade zien, de rest wat daarna zal komen is verborgen. Een beetje zinloos, want nog voor de week na release om is staat alles natuurlijk al op internet. Een andere feature is dat je op het eind van een seizoen kiest welke upgrades je wil beschermen. Elk team kiest welke upgrades ze willen behouden, ongeacht veranderingen in het F1-reglement. Wanneer de FIA het reglement aanpast, dan zou bijvoorbeeld een tak van je research-opties opeens niet meer mogen. Als je er bescherming op hebt gekozen dan zal dat onderdeel in ieder geval blijven. Zo kan het dus zijn dat je motor uitstekend blijft, maar dat je met je chassis helemaal opnieuw moet beginnen omdat de regels compleet overhoop gegooid zijn. Het nut van deze onrealistische feature? Het probleem met meerdere seizoenen achter elkaar was dat de volgorde van het klassement eigenlijk al bij seizoen 1 vast stond. Dat zou nu moeten veranderen omdat de auto's meer gaan verschillen. Daar moeten we Codemasters nog op hun woord geloven, want dat konden we in de tijd die we hadden natuurlijk niet zien.

Het racen in F1 2018 is ook weer op allerlei punten verbeterd. Als je niet op de ideale lijn rijdt dan voel je dat al aan je stuur. Een kerbstone raken wordt dit keer bestraft met een heftigere tik in je stuur. De ontwikkelaar die naast me zat vertelde dat dat komt omdat ze dit jaar de simulatie van de vering hebben aangepakt. Een belangrijke toevoeging is het Energy Recovery System. Je wagen slaat energie die hij opneemt van je racen op. Als coureur kun je die energie dan op verschillende manieren gebruiken. Dit stel je in voor de race en dan kun je bijvoorbeeld tijdens het racen extra snelheid gebruiken als het energielevel hoog genoeg is.

De grootste verandering in multiplayer is in de match-making te vinden. Dit keer wordt er bijgehouden hoe sportief je rijdt. Ben je niet vies van wat milde vergrijpen, dan kom je in een wedstrijd waarin je tegenstanders ook dezelfde instelling hebben. Wil je dus realistisch en sportief rijden, dan word je in eenzelfde groep geplaatst. De software houdt simpelweg bij hoe goed je bent en hoe sportief je rijdt. Na verloop van tijd weet de software dit steeds beter en wordt je in een 'tier' met gelijkgestemden geplaatst. Die gelijkgestemden zullen elkaar vanaf 24 augustus online weten te vinden, want dan verschijnt F1 2018 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Wil je wat meer weten over VR, handling en wat de ontwikkelaar zou willen doen als ze eens een jaartje overslaan? Lees dan ons F1 2018-interview met Codemasters.