Middle-earth: Shadow of War

In het universum van The Lord of the Rings zijn al films en games in overvloed uitgebracht. De meesten van jullie zijn bekend met het eerste deel Middle-earth - Shadow of Mordor. Een actie-RPG die kwam met het Nemesis-systeem: je vijanden onthouden wat je hebt gedaan, leren ervan en gaan op zoek naar wraak. Het vervolg doet alles beter wat mij betreft.

Middle-earth - Shadow of War - Met je maten

Verhaal
Je bent een ranger genaamd Talion die is overleden, maar weer tot leven kwam met een extra geest in zijn lichaam. De geest is van een elf genaamd Celebrimbor, die heel goed is met een pijl en boog. Je hebt weer de missie om het land te veroveren op de orcs door geniepige intriges, slinkse spionnen, maniakale mindcontrol of gewoon met brute kracht en vette combo’s. Volgens uitgever Warner Bros zitten er meer plotwendingen in het verhaal dan de vorige keer, maar een handson geeft niet genoeg tijd om dat uit te diepen.


We kregen een presentatie en mochten daarna zelf aan de slag met Shadow of War. Ondertussen kon ik wel wat vragen stellen, maar eerlijk is eerlijk: ik heb mij vooral beziggehouden met de gameplay. Er is een verhaal, er zijn intriges en na de missie die ik had gekozen kwam er een romantische scene waarbij prille liefde tussen een stel bondgenoten opbloeide. Aandoenlijk. Het draaide voor mij meer om het bloedvergieten.

Verbeterd
Dit is een vervolg uit het boekje: alles is groter en mooier, maar nog steeds herkenbaar. Al je moves zijn hetzelfde, maar je kan gewoon meer. Een simpel voorbeeld: als je nu de kaart opent, dan kun je deze ook draaien. Subtiele toevoeging, met maximaal plezier. Het aantal skills (vaardigheden) dat je kunt vrijspelen is flink uitgebreid. Daarbij heb je ook de mogelijkheid om iedere skill te specialiseren. Hier volgen een aantal foefjes die er zijn toegevoegd en ik het vermelden waard vind. Als je de karakteristieke koprol over een vijand maakt, dan verandert deze eventjes in een blok ijs. Dit duurt lang genoeg om twee andere orcs te onthoofden. Je kan met een druk op de knop een aantal bondgenoten oproepen om met je mee te vechten. Dit zijn orcs die aan jouw kant staan. Het is mij gelukt om er vier op te roepen tegelijk, maar ik weet niet of dit de limiet is.

Middle-earth - Shadow of War - Rijdier

Rijdier
Je hebt nu ook de mogelijkheid om bijna altijd een rijdier op te roepen. Natuurlijk is een paard een optie, maar een getemd monster is een stuk stoerder. Je kan pijl en boog schieten terwijl je rijdt, hakken met je zwaard en loot oppakken zonder af te stijgen. Je monster vecht ook mee terwijl je op het slagveld aan het paraderen bent. Waar je in het eerste deel na een dom foutje opeens tegenover een heel gealarmeerd leger stond en moet rennen voor je leven, kan dat nu heel snel omdraaien. Je roept wat maten en vertrapt de boel met je basilisk, terwijl je het aantal weduwen rap laat toenemen. Erg fijn voor de bloeddorstige sadistische gamers onder ons.

Middle-earth - Shadow of War - Hakkuh

Makkelijker?
Het vechtsysteem is verbeterd. Ik kan mijn vinger er niet op leggen, maar Talion beweegt net iets soepeler, reageert iets rapper of ontwijkt juist meer. Terwijl ik een missie aan het doen was om gevangengenomen kameraden te bevrijden, maakte ik een minuscuul foutje. Meteen had ik 30 geïrriteerde groenhuiden tegenover me. Toen ik na drie minuten al bijna door mijn orcs heen was en de versterking aan kwam hollen, vroeg ik toch even of het spel op moeilijkheidsgraad Makkelijk stond. Maar nee, dit was gewoon standje Normaal en er was geen vuiltje aan de lucht. Ik kreeg toen pas de tip om zelf ook wat versterking op te roepen, want er waren reuzen in aantocht. Middle-earth - Shadow of War heeft ook een aantal nieuwe typen vijanden en fauna. Er zijn nu wel heel grote agressieve orcs bij. Deze leg je niet eventjes neer, maar vragen om zorg en toewijding met een groot zwaard. Hier is het belangrijk om te zorgen voor afleiding, zodat je deze reuzen heldhaftig in de rug kunt aanvallen. Je kan niet een koprol over een reus heen maken, dus je glipt nu tussen zijn benen door. Zeer handig want dan ben je meteen aan de achterkant.

Middle-earth - Shadow of War - Balrog

Loot
Al dat slachten wordt extra gemotiveerd door alle loot die er valt. Er is ervoor gekozen om een meer standaard RPG-systeem te gebruiken. Je hebt nu gewone, magische, epische en ga zo maar door spullen die je kan oprapen in de kleuren die je gewend bent. In mijn beide speelsessies heb ik in totaal drie epische dingen opgeraapt, dus het is een erg fijn systeem. In het menu wordt er netjes aangegeven in welke categorie er nieuwe aanwinsten zijn.

Feest
In de avond had Warner Bros een feest georganiseerd voor een select gezelschap. Van FOK! mocht er slechts één persoon aanwezig zijn en ik heb mijn best gedaan de eer hoog te houden. Er waren vers gegrilde hamburgers, vega-burgers, gebakken aardappeltjes maar de show werd gestolen door een os aan het spit. Ja, een hele os en die smaakte heerlijk. Er was een show van vuurspuwers en de gastheer van de danszaal was Dj Martin Solveig. In een aparte ruimte stond een hele batterij aan Xbox One X-consoles te draaien met Middle-earth - Shadow of War en daar heb ik de meeste tijd doorgebracht. Tijdens mijn tweede speelsessie maakte ik een kleine misrekening (gebeurt me normaal nooit) en ik had een hele meute mafketels achter mij aan. Tip voor allen: zoek een hoge plek uit en vermoord alle boogschutters in de omgeving. De orcs moeten dan wel naar boven klimmen en dat zijn behapbare aantallen. Toen de eindbaas boven kwam, was de pret voorbij. Hij was immuun voor mijn execution-move, bleek uit de tekst die verscheen in beeld. Vervolgens deed hij een uitval naar mij, maar ik had mijn pareer-vaardigheid tot het maximum gepompt. Ai. Wederom een tekst in beeld dat hij immuun was voor iedere pareer-actie. Dood. Dit had ik natuurlijk kunnen voorzien door deze eindbaas beter te bestuderen van tevoren, maar ach.

Middle-earth - Shadow of War - Moordenaar

Microtransacties
Vervolgens een ontwikkelaar opgezocht en hem het vuur aan de schenen gelegd over de microtransacties. Hij kon toelichten dat je geld kon uitgeven om onder andere meer orc-volgelingen te kopen. Opmerkelijk, want met een goed getimede druk op knop B kun je een orc naar jouw kant halen. Geld uitgeven doe je dus uit luiheid. Er vallen genoeg wapens, pantsers en ringen in het spel om gewoon de game uit te spelen zonder een cent uit te geven. Maar voor elk wat wils. In dit geval is iedere microtransactie echt zonde van je geld.

Middle-earth - Shadow of War - Overzicht

Als je Middle-earth - Shadow of Mordor wel aardig vond, dan is dit echt de game voor jou. Als je van actie-RPG’s in het algemeen houdt, dan zit je ook geramd. Middle-earth: Shadow of War is vanaf 10 oktober 2017 verkrijgbaar voor de Xbox One X, Xbox One, Windows 10-pc (Windows Store en Steam), PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro.