Skylanders Imaginators

Toys-to-life wordt fantasy-to-life in Skylanders Imaginators. Dit keer is je eigen fantasie aan de beurt om Kaos tegen te houden. Je mag je eigen Skylander maken, compleet met aanvallen en stem.

Kaos ontdekt de oude kracht van 'breinmagie' om Doomlanders te creëren. Een van zijn eerste creaties is niemand minder dan een kloon van hemzelf. Ervan uitgaande dat niemand, zelfs niet de Skylanders, het ooit op kunnen nemen tegen meer dan één Kaos, laat hij zijn kloon meehelpen in de strijd om Skylands over te nemen. Maar tot Kaos' grote verbazing wil zijn kloon, net als Kaos, de overwinning voor zichzelf. Uiteindelijk besluit hij om het op te nemen tegen kloon en helpt hij de Skylanders in de strijd om de nep-Kaos te verslaan.

Ik vraag me af hoeveel mensen Skylanders spelen om het verhaal. Het aantrekkelijke van de game zijn de poppetjes, die je in de winkel koopt. Als je het spel wil spelen zet je zo'n poppetje op een pad en ze komen magisch op het scherm tot leven. Nou ja, dat en een NFC-chip. De verzameldrang is hoog en Activision loopt al jaren geld naar binnen te harken met hun toch wel erg slimme idee. Met Skylanders Imaginators gaan ze een stapje verder. Ze krijgen al sinds de release van de eerste Skylandersgame verzoeken en tekeningen van kinderen die heel graag hun eigen ontworpen Skylander in het spel willen zien. Daar zijn de makers over gaan nadenken en ze kwamen met het idee om een ingame ontwerpstudio in Skylanders Imaginators te maken. Nu kunnen kinderen (en volwassenen) hun eigen fantasie loslaten op die editor.

Skylanders Imaginators @gamescom (Foto: Activision)

Activision is ook niet helemaal gek. Natuurlijk zijn er nog items te koop voor Skylanders Imaginators in de winkel. Zo is er de Creation Crystal. Elk personage dat je wil maken heeft één kristal nodig. Zo'n kristal heeft een basis-element, bijvoorbeeld vuur. Dat wil zeggen dat de move-set van je te ontwerpen personage vuur gaat zijn. Natuurlijk zijn er meerdere elementen en zo zul je als ouder weer genoeg ideeën hebben voor de verjaardag van je kind. Daarnaast zijn er nieuwe poppetjes te koop, Sensei genaamd. Dit zijn 20 nieuwe figuren en 11 bekende schurken die eerder gevangen zijn genomen in Skylanders Trap Team. Nu zijn ze de mentor van de nieuw ontworpen Skylanders. Ze hebben een paar voordelen. Allereerst, als je deze in de game laadt, kan het maximum level van jouw personage een stuk hoger worden. Ten tweede hebben ze zelf een speciale Ski-Chi superaanval, die niemand anders uit kan voeren. En als mentor hebben ze allemaal zo hun effecten op de wapen- en move-set van je eigen gemaakte Skylander.

Skylanders Imaginators @gamescom (Foto: Activision)

Twee Sensei's springen er uit, een ervan letterlijk. Crash Bandicoot is namelijk terug. Hopelijk hebben ze wat poppetjes van hem extra laten maken, want die figurine gaat niet alleen bij kinderen populair zijn. Crash krijgt ook zijn eigen eiland waar muziek en ritme centraal staat. De opmerkelijkste Sensei is Kaos. Hij kan alle aanvallen van alle gevechtsklassen doen, dus dat maakt hem een enorm sterke Sensei om mee te spelen. Zijn superkracht is een hoofd dat rondzweeft en lasers in het rond schiet. Pure chaos, die Kaos. En veel te krachtig als je het mij vraagt.

De speelbare demo begon met het ontwerp van een Imaginator. Je kiest eerst je favoriete element en zet de daarbij behorende Creation Crystal op de portal. In de editor kies je eerst een van de tien vechtstijlen, zoals brawler, knight of sorcerer. Dat bepaalt je moveset. Daarna kun je je fantasie de vrije loop laten. Er zijn enkele voorgemaakte armen, benen, armor en kleuren. Lichaamsdelen kun je nog van grootte veranderen. Er staan ook nog heel veel items en mogelijkheden uitgeschakeld, maar deze kun je vrijspelen in het spel zelf. Gelukkig mag je jouw Skylander altijd aanpassen, zodat je dat toffe armor dat je gevonden hebt meteen aan kunt doen. Ook de vechtstijl zelf is nog aan te passen. Het enige dat niet kan is het element, want dat zit vast aan de Creation Crystal. Naast het uiterlijk is de stem aan te passen, waaronder een heliumstem. En natuurlijk mag je zijn of haar favoriete zin gaan samenstellen uit voorgedefinieerde woorden. Er zijn dus nog wel beperkingen, maar qua fantasie kun je al aardig los om een unieke Skylander te maken.

Zelfgemaakte Skylanders Imaginators @gamescom (Foto: Activision)

Aan de gameplay zelf is amper gesleuteld. Het eiland van Crash is enorm sfeervol door de kleuren en de muziek, maar je moet nog steeds opdrachten uitvoeren voor personages die je onderweg tegenkomt. Dingen verzamelen, een groepje vijanden verslaan: er is niets nieuws onder de zon. Dat hoeft natuurlijk niet per se, maar met de vorige delen zoals Skylanders SuperChargers en Skylanders Trap Team werd de gameplay zelf nog veranderd. Nu zien we zelfs die gameplay amper meer terug. Wel zijn alle racebanen uit het vorige deel nog steeds speelbaar, maar er zijn geen nieuwe banen bijgekomen.

Activision maakt met Skylanders Imaginators een grote stap om de fantasie verder te prikkelen. Je eigen Skylander ingame maken is leuk, maar ik weet nu al wat de volgende brieven naar de makers gaan vragen: mag mijn ontworpen Skylander in speelgoed worden veranderd? Helaas, 3D-printers worden nog niet ondersteund, misschien dat we volgend jaar life-to-toys krijgen. Skylanders Imaginators is beschikbaar vanaf 14 oktober 2016 op PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox 360, Xbox One en Wii U.