PlayStation VR

“Het jaar van VR.” Dat horen we nu al zo vaak, maar ondertussen ben ik nog niet overtuigd om naar de virtuele winkel te rennen om een (pre-)order te plaatsen voor Oculus, Vive of PlayStation VR. Vorig jaar had ik op de E3 al de kans om wat demo’s in VR te bekijken, maar volledige games bleven nog uit. Afgelopen week konden we langs bij Sony zelf, om hun laatste stand van zaken te zien en te beleven.

Vorige keer mochten we onder geen beding zelf de headset van Sony op doen, nu gelukkig wel. De VR-bril is achter met een knop te verstellen voor de dikkoppen onder ons. Rechts bij je slaap zit nog een knop op de bril om het beter op je hoofd te laten aansluiten, zodat je het gevoel hebt dat je een duikbril op hebt. Net zoals in het echte duikleven moet je het niet te strak zetten, dat wordt alleen maar ongemakkelijk. De bril voelt licht en een extra pluspunt is dat het er futuristisch uitziet, in tegenstelling tot de lomp ogende Oculus en Vive. Als je door de bril kijkt heb je nog steeds toegang tot het gehele menu van PlayStation, en je kunt ook de non-VR-spellen spelen in een geëmuleerde 16:9-verhouding.

PlayStation VR - headset (Foto: Sony PlayStation)

Maar we komen voor de VR-ervaring, dus laten we beginnen met Into The Deep. Dit is een spel, nou ja, demo, dat je in de bij de introductie verkrijgbare VR Worlds erbij krijgt. Je zit in een kooi en gaat onder water. Verrassing, een agressieve witte haai die om, onder en boven je langs scheert en je kooi molt, terwijl je de muziek steeds spannender wordt. Het is allemaal enorm voorspelbaar, maar het is dan ook maar een demo. Je kunt rustig in een stoel om je heen kijken en van het uitzicht genieten. De headtracking werkt prima en grafisch is het allemaal oké. Een game zal het niet worden, eerder een demo om mensen te laten beleven wat VR is. Misschien dat ze de maker van Abzu zo ver kunnen krijgen om zijn duikgame naar PlayStation VR te porten?

Goed, we gaan een daadwerkelijke game uitproberen: Rush of Blood. Mensen die Until Dawn hebben gespeeld kennen de moordlustige clown wel in deze VR-spinoff. Deze game is letterlijk on-rails, want je zit in een karretje en gaat door een bos rechtstreeks een spookhuis in. Gewapend met twee Move-controllers (die in het spel opeens pistolen worden) moet ik agresieve vogels, molotovcocktail gooiende zombies en bizar snelle ondode verpleegsters kapot schieten. Er liggen her en der wat munitieboxen die je betere wapens geven. Een shotgun of een semi-auto is toch ook wel aardig om die zombies af te maken. Soms versnelt het karretje wat en wordt het een doldwaze rit in een achtbaan, maar dan zonder loopings.

PlayStation VR - Rush of Blood (Foto: Sony PlayStation)

Rush of Blood voelt een beetje als in een arcadehal waar je een veel modernere House of the Dead speelt. Met als fantastisch effect wanneer de verpleegster wel heel dichtbij in je gezicht staat te kwijlen. Daar scoort de game punten voor VR. En natuurlijk kom je even later de clown tegen die vrij lastig dood te krijgen is. Een spons neemt nog niet zo veel water op als hij kogels en exploderende vaten brandstof, maar goed. Ik heb geen idee hoe lang het spel duurt, maar als arcadeshooter voor een uurtje is het prima te doen. Daar mag de prijs dan ook naar zijn, maar dat weten we nog niet.