Final Fantasy Explorers

Dit weekend ben ik begonen met het spelen van Final Fantasy Explorers. De game doet denken aan een combinatie tussen Monster Hunter en Final Fantasy met een zuchtje Fantasy Life. Werkt de combinatie tussen drie compleet verschillende games?

In Final Fantasy Explorers ben jij als nieuwe explorer aangekomen op Amostela. Jouw taak is het verzamelen van kristallen, waaruit energie wordt gehaald ten behoeve van de mensheid. Uiteraard is dit niet eenvoudig en staan er honderden monsters tussen jou en de kristallen. Van kleine monsters als goblins tot bekenden uit de wereld van Final Fantasy zoals Ifrit. Genoeg variatie dus om de tijd te doden (en de monsters, als je slim bent).

Eidolons in Final Fantasy Explorers (Foto: Square Enix)

Na een korte introductie, voornamelijk om de controls even uit te leggen, kun je beginnen. De basis is erg simpel: haal een main quest (één per keer) en een aantal sub-quests (zeven in totaal). De quests kosten Gil (de valuta in Final Fantasy) om te starten, maar geven vrijwel altijd meer Gil terug dan je hebt betaald. Main quests zijn doorgaans het vermoorden van X aantal monsters of één grote eindbaas, of het verzamelen van specifiek materiaal. Sub-quests kun je doen tijdens het spelen van een main quest en zijn vaak wat specifieker. Denk aan het behalen van 100 of 200 resonance of een speciale Affinity activeren.

Dan is natuurlijk de vraag: wat zijn resonance en affinity's? Resonance is een meter die oploopt wanneer jij speciale vaardigheden gebruikt. Denk aan magie of een speciale aanval met je wapen. Wanneer dit lang genoeg boven 100 is, kun je een Crystal Surge activeren. Dit geeft een boost aan jouw personage, maar kan ook een speciaal element toevoegen aan je vaardigheden. Activeer je bijvoorbeeld een Water Boost, kun je dit koppelen aan een magie-aanval, waardoor deze het water-element krijgt toegekend. Dit kan ook met vuur, ijs, donder en ga zo maar door. Dit maakt het een nieuwe vaardigheid die je hebt geleerd en later kunt gebruiken. Zo heb je dus van één specifieke vaardigheid diverse varianten, die handig zijn afhankelijk van wat voor monsters je denkt tegen te komen.

Final Fantasy Explorers 2

Affinity's zijn echter niet alleen maar elementen, maar kunnen ook andere bonussen geven. Zo kan één boost je meer aggro geven (waardoor vijanden jou aanvallen en niet je teamgenoten), maar een andere laat weer al je aanvallen precies duizend damage doen. Er is ook hier genoeg variatie aanwezig om het geheel interessant te houden en brengt ook weer extra tactiek met zich mee. In de early-game is het nog zeker niet een breker wanneer je niet de optimale samenstelling hebt, maar hoe verder je komt, des te meer gaan dit soort zaken meetellen.

Door je abilities en affinity's op orde te houden, heb je dus al een aardig streepje voor. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de standaard uitrusting (helm, wapen, legs, torso, accessoire) en de verschillende jobs. Er is genoeg uitrusting aanwezig (verhalen gaan over meer dan honderd sets) die je kunt vrijspelen en gebruiken, verspreid over meer dan twintig jobs. Jobs zijn specialisaties van je personage (dark mage, white mage, dragoon en dergelijke) waar Final Fantasy-fans ongetwijfeld bekend mee zijn. Elke klasse heeft zo zijn sterke en zwakke kanten. In Explorers kun je op elk moment wisselen tussen jobs die je hebt vrijgespeeld, je zit dus nergens definitief aan vast en experimenteren wordt dan ook aangemoedigd.

Final Fantasy Explorers 3

Hierboven mijn eerste indrukken van de gameplay van Explorers. Het geheel is gevarieerd en veelbelovend, maar minstens zo belangrijk zijn de wereld en de moeilijkheid. Zoals we die kennen uit Monster Hunter is de wereld onderverdeeld in zones die aan elkaar verbonden zijn. Elke zone kent weer andere vijanden, dus soms is het even heen en weer rennen als je op zoek bent naar specifieke items. Het kan zomaar een paar minuten duren om van A naar B te rennen, maar gelukkig speel je al snel de mogelijkheid vrij om naar sommige zones te fast travellen. Het blijft dus nog een hoop geren, wat soms een beetje kan vervelen, maar het is niets ondraaglijks tot nu toe. Wat wel jammer is, is de moeilijkheidsgraad. Na diverse bazen te hebben verslagen en nog geen één keer dood te zijn gegaan, lijkt de game nogal makkelijk. Zeker als je nagaat dat ik de multiplayer nog niet heb kunnen proberen en ik dus alleen de strijd aan moest gaan. Ik ben nog relatief in het begin, dus het is hopen dat de game moelijker wordt.  

Mijn eerste indrukken van Final Fantasy Explorers zijn dus overwegend positief. De game lijkt genoeg variatie mee te brengen om het geheel interessant te houden en lijkt toegankelijker dan bijvoorbeeld een Monster Hunter. De wereld zit goed in elkaar, alleen moet nog maar blijken of de game niet te simpel is. Geen enkele keer dood gaan in de eerste acht uur (terwijl ik alles alleen deed) lijkt te wijzen op een lage moeilijkheid, maar wie weet hoe dat later zal gaan. De review voor Final Fantasy Explorers verschijnt later deze week.

Final Fantasy Explorers is vanaf vrijdag 29 januari beschikbaar voor Nintendo 3DS.