Starcraft II: Legacy of the Void beta

Hoewel de campaign een belangrijk onderdeel is van Starcraft II, is de belangrijkste pijler toch altijd de multiplayer geweest. Starcraft II is specifiek ontworpen met de e-sportscommunity in het achterhoofd met onder andere een ladder-systeem en matchmaking. Nu we tegen de release van Legacy of the Void aanzitten, zijn er nu veel goed uitgedokterde technieken met onder andere volgordes voor het neerzetten van gebouwen en welke technieken het best werken tegen welk ras. Wat gaat Legacy of the Void veranderen aan een game die al zo veel voeten in de aarde heeft?

Een van de grootste veranderingen waar Blizzard op mikt in de multiplayer van Legacy of the Void is dat een potje veel sneller over moet gaan tot de actie. Dat is bijvoorbeeld te zien in het aantal werkers waarmee je begint en de worker cap voor elke basis: het aantal SCV's, drones of probes waarmee je begint is verhoogd van 6 naar 12 en de worker cap op de basis is verlaagd van 24 naar 16. In Heart of the Swarm bestonden de eerste paar minuten van vrijwel alle potjes - zowel amateuristisch als professioneel - alleen maar uit het spammen van workers bij je basis, en moest je dat eerst op orde hebben voor je andere dingen kon bouwen. Doordat je nu meer workers hebt en dus sneller aan je grondstoffen kan komen, kan je nu veel eerder een legertje opbouwen om daarmee je tegenstander te irriteren.

Daarnaast voegt Legacy of the Void ook zes nieuwe units toe aan de multiplayer, voor elk ras twee. Terran-spelers kunnen vanaf nu het slagveld veroveren met de cyclone en de liberator. De Cyclone wordt gebouwd in de factory en heeft als ability lock on, waarmee de cyclone zich focust op één target en vervolgens constant blijft schieten op de unit terwijl hij zich langzaam van hem weg beweegt als de vijand de achtervolging inzet. Het deed me een beetje denken aan een meer mobiele siege tank en werkt fantastisch tegen logge units, zoals de ultralisk. De liberator is een vliegende unit die splash damage doet tegen air units, maar ook kan switchen naar een ground mode waarbij ze één gebied markeren en elke vijand die in dit gebied komt probeert neer te halen. Deze unit zal vooral van pas komen om aan het begin van het spel om de workers van je tegenstanders neer te halen en later in het spel om grote groepen air units te counteren. De liberator voelde erg overpowered aan, omdat hij het goede combineert van de banshee en de siege tank voor een ontzettend lage prijs - slechts 50 vespene gas duurder dan de banshee, en 25 vespene gas duurder dan de siege tank.

Bij de Zerg maakt een favoriet onder fans zijn rentree in de strijd: de lurker. De lurker is een unit die evolueert uit een hydralisk en alleen kan aanvallen wanneer hij zich ingegraven heeft. De lurker werkt daarna als een combinatie van een siege unit en support, waarbij scherpe stekels uit de grond rijzen en zich in je tegenstanders boren. Wanneer ranged units zoals roaches achter de Lurkers geplaatst worden kunnen deze prima grote groepen zwakke tegenstanders op afstand houden. De tweede unit is de ravager, een unit die geëvolueerd kan worden uit de roach. De grootste troef van de ravager is zijn corrosive bile, waarmee gif wordt gelanceerd op een vooraf ingestelde plek en damage doet aan units die zich in dat gebied bevinden, zowel in de lucht als op de grond. Ook vernietigt corrosive bile force fields die door sentry-unit van de protoss opgeroepen kunnen worden om melee-units zoals de zergling te blokkeren. Hierdoor kan zelfs een protoss-speler kwetsbaar worden voor de beruchte zergling rush.

Voor Protoss-spelers zijn de adept en de disruptor aan het arsenaal toegevoegd. De adept is een ranged unit die duidelijk geschikt is voor het irriteren van je tegenstander aan het begin van het spel, gezien de lage kosten en doordat een adept met twee schoten een worker al kan doden. Mocht het de adept te heet onder de voeten worden, dan kunnen ze gebruik maken van hun ability psionic transfer, waarmee ze direct een korte afstand weg kunnen teleporteren van de aanstormende versterkingen. De disruptor is iets wat het beste omschreven kan worden als een kamikaze unit. De disruptor kan gebruik maken van een ability genaamd purification nova, waarmee de robot op grote snelheid naar de vijand vliegt en daar explodeert en in een groot gebied schade aanricht. Om de disruptor het best tot zijn recht te laten komen kunnen ze het best gebruikt worden tegen workers van de vijand of grote hopen zwakke units, zoals marines en zerglings. Het ziet er naar uit dat de Protoss in de multiplayer van Legacy of the Void er het slechtst vanaf komen, omdat hun nieuwe units betrekkelijk zwak zijn vergeleken met die van de Terrans en de Zerg, en hun krachtigste units zoals de colossus flink generfed zijn in de volgende uitbreiding.

Adept

Met al die nieuwe units lijkt Blizzard de focus te willen verschuiven van het runnen van je basis en het spenderen van je resources (beter bekend als macro) naar het besturen van je individuele units (ook wel bekend als micro). Alle nieuwe units in Legacy of the Void hebben een ability die geactiveerd moet worden via een hotkey om het maximale uit ze te halen. Veteranen van de Starcraft-multiplayer zullen hier geen moeite mee hebben, maar voor nieuwe spelers en spelers die niet al te vaak Starcraft spelen zoals ondergetekende kan dit een probleem gaan vormen. Beginnende spelers hebben vaak al moeite om te bepalen wanneer en waar ze welke gebouwen moeten zetten en als daar ook nog eens het timen van abilities van units bij komt, kan dit afstotend gaan werken voor gamers die benieuwd zijn naar de multiplayer van Starcraft II. Aan de andere kant is wel te zien waarom de nadruk in Legacy of the Void ­zo op micro is gelegd. Starcraft II verliest als e-sport al jaren terrein aan MOBA's zoals DotA 2 en League of Legends, en door deze veranderingen probeert Blizzard relevant te blijven in de e-sportsscene. De snelle overgang tot actie, en het precies timen van micro-abilities die het tij tijdens een gevecht helemaal kunnen keren, zullen veel spectaculairder zijn om naar te kijken.

Als laatste was ook een van de nieuwste modi in Legacy of the Void in de multiplayer speelbaar: archon mode. In archon mode besturen twee spelers tegelijkertijd één ras, waarbij ze samen moeten werken om hun tegenstanders te verslaan. Doordat twee paar ogen meer zien dan één, kunnen twee spelers zich focussen op verschillende gebieden wat voor één speler onmogelijk zou zijn. Ook kan archon mode gebruikt worden om nieuwelingen de basis van Starcraft II bij te brengen door een veteraan.

Corrosive BIle

Ik heb archon mode tweemaal uitgeprobeerd: één keer met een goede vriend die ook toegang had tot de béta en een keer met een vreemde die ik had geronseld via de general chat. Niet geheel onverwachts ging het spelen met de vriend vele malen beter dan met de vreemde: we maakten gebruik van teamspeak en hadden vooraf duidelijk afgesproken wie wat zou doen. Met de vreemde moest ik gebruik maken van de in-game chat (niet echt handig met een game waarbij je je constante focus moet houden), en probeerden we fouten van elkaar te verbeteren in plaats van op elkaar te vertrouwen. Dit voorbeeld toont gelijk het sterkste punt en de grootste zwakte van archon mode aan: het kan geweldig werken als je de ander goed kent, snel met elkaar kan communiceren en op elkaar kan vertrouwen, maar zodra je met iemand moet werken waarmee je nog nooit hebt gespeeld, totaal geen idee hebt wat zijn strategie is en zich constant met jouw werk bemoeit kan archon mode frustrerend zijn.

Al kunnen de toevoegingen aan de multiplayer van Legacy of the Void gering lijken, toch zijn er voldoende veranderingen die het hele roer om kunnen gooien. Er is veel meer actie dan in Heart of the Swarm, en de nadruk op micro zorgt ervoor dat zelfs de speler met de beroerdste basis alsnog kan winnen van de tegenstander. De multiplayer wordt er echter niet beginnervriendelijker op, omdat je nu nóg meer hotkeys moet indrukken wat nogal overweldigend kan zijn voor nieuwe spelers. Gelukkig kan een welwillende veteraan door middel van Archon Mode de nieuwelingen alsnog de basis bijleren aan degenen die dat willen. Voor de e-sportsfanaten onder ons zal Legacy of the Void een feestje worden om naar te kijken, waarbij het uiterste zal worden gevergd van de topspelers. Het spel zit nog in de bétafase dus er kunnen nog dingen toegevoegd, verwijderd en bijgeschaafd worden, maar zoals het er nu naar uitziet zal de multiplayer van Legacy of the Void een zeer solide onderdeel gaan worden van de finale van de Starcraft II-triologie.

Legacy of the Void komt 10 November uit en is exclusief voor de pc.