Crackdown 3

De kracht van de cloud. Microsoft schreeuwde het al twee jaar geleden van de wolken, maar we zagen geen enkel daadwerkelijk voorbeeld van hoe die kracht de spellen voor Xbox One zouden moeten helpen. Nu is het dan zo ver: Crackdown 3 gebruikt een heel wolkendek.

Achter de schermen bij gamescom zit de bedenker van de franchise David Jones bij een scherm terwijl wat medewerkers Crackdown 3 spelen. Op het scherm zie ik nog niets wereldschokkends mooi of indrukwekkend, maar dat verandert in de loop van deze demo. Allereerst wordt de singleplayer toegelicht. Zoals gewoonlijk ben jij een agent met bionische upgrades en moet jij de stad beschermen. In de open wereld hangt een digitale fabric, zoals Jones het noemt. Deze sluier zie je in neonreclames en hologrammen op gebouwen. Hierin zie je ook de effecten van jouw acties terug. Criminele bazen gebruiken deze sluier om met jou te communiceren en je soms tot een actie uit te lokken. Handig is dat als je bijvoorbeeld in je voertuig wordt beschoten, je door middel van hologrammen ziet waar het vuur vandaan komt en welke status de onderdelen van je voertuig hebben.

Crackdown 3

Op je scherm zie je ook een ragemeter. Deze meter hoort bij de baas van de wijk waarin je zit. Wordt deze te hoog, dan heb je aardig je best gedaan de beste man pissed off te krijgen en dan komt hij zelf verhaal halen, terwijl hij de aanwezige burgers die jij moet beschermen aanvalt. In dit geval komt de baas in een mech je opzoeken. Deze is flink bepantserd, dus zo maar erop losknallen duurt lang. Er staan ook explosieve vaten in de buurt. Nu is het aan jezelf of je wacht tot hij in de buurt van zo’n vat komt, of als je niet zo lang wil wachten gooi je het vat gewoon naar hem toe en je schiet erop. Ben je van de meer subtielere aanpak, dan lok je hem naar een hangar waar wat gewichtige vracht aan een touw bungelt. Als je op dat touw schiet terwijl hij eronder loopt, is dat het einde van zijn mech-robotpak.

Leuk, maar het voelt niet vernieuwend. En hoe zit het met die volledig te vernietigen stad? Jones' volgende demo laat de multiplayer zien. Het begint simpel: men neme een uzi, pakt een betonnen muur en schiet een rondje. Tijdens dat schieten vormt er zich een betonnen stofrand onder aan de rand van de muur. Vlak voor het rondje compleet is, geeft Jones nog aan dat alles op natuurkunde is gebaseerd om daarna het rondje af te maken. En ja hoor, het stuk beton dat in het midden van het gat geen houvast meer heeft, valt in stukken op de grond.

Crackdown 3

In de multiplayer van Crackdown 3 moet je groter denken dan alleen een betonnen muur. Dit slopen kun je namelijk ook met gebouwen. Dus een glazen brug waarom de andere spelers staan moet eraan. Glassplinters en vier soldaten vallen op de grond. Eén van de gebouwen kan er natuurlijk ook gewoon aan, dus met vier man met elk een raketlanceerder op de onderkant schieten zorgt opeens voor wat meer informatie op het scherm. Allereerst laat Jones met een druk op de knop zien dat elk gebied zijn eigen server heeft. Dit zien we door de verschillende kleuren die de gebouwen hebben. Elke kleur heeft een eigen server die van alles van dat gebouw berekent.

De developer heeft de processorkracht als informatie op het scherm gezet. Eerst is er maar één balkje. Dat lijkt ons normaal. Maar als alle spelers op gebouwen gaan schieten (die ook nog eens omvallen), dan heb je iets spectaculairders dan Domino Day. Die rekenkracht om al de vernietiging te berekenen op basis van natuurkunde heeft de Xbox One van zichzelf niet, hier wordt de cloud gebruikt. We zien al snel de zeventiende processorbalk vollopen, terwijl de actie op het scherm niet vertraagt. Indrukwekkend, en eindelijk iets dat ik ‘next-gen’-waardig kan noemen.

Crackdown 3

In de singleplayer van Crackdown 3 zit je in een andere stad, eentje die je wil beschermen, dus daar is het verhaaltechnisch ook niet logisch om alles kapot te kunnen maken. De singleplayer ondersteunt een co-op met vier spelers, maar de echt toffe actie zit in de multiplayer. Deze speelt zich af in een andere stad en je mag dus alles vernietigen. Met hoeveel man tegelijk dat mag weten we nog niet. Wel is bekend dat er op dit moment zo’n 2 mbit aan internetsnelheid nodig is om alle data naar iedereen te pompen, en dat met cloud erbij is niet zo heel veel. Nog indrukwekkender is dat alle gebouwen dus ontworpen zijn om geheel kapot te kunnen gaan. Dus een flatgebouw heeft stalen balken als ondersteuning, gasleidingen lopen, enzovoort. Enorm veel werk lijkt ons, maar wel een werk dat veel genoegdoening geeft als je mensen erop los laat om het allemaal digitaal aan flarden te schieten.

Van alle games die ik tot nu toe gezien heb geeft Crackdown 3 me het gevoel naar iets echt next-gen te kijken. Eindelijk physics waar we al tijden van dromen, met behulp van de cloud. De multiplayer gaat meer dan potten breken, de hele stad kan eraan. We kregen nog niet alle details mee over welke modi en hoeveel personen Crackdown 3 gaat ondersteunen in multiplayer, maar dat zal in de loop van de tijd nog komen. Het spel komt in 2016 uit op Xbox One, een teaser liet al zien dat er in de zomer van 2016 een bèta te verwachten valt.