Fallout 4

Tijdens Gamescom mocht ik naar een presentatie van Fallout 4. Mijn verwachtingen waren hooggespannen en ik had mij goed voorbereid. De ontgoocheling was dan ook groot toen wij gewoon een filmpje mochten kijken en daarna weer konden vertrekken. Met enig aandringen kreeg ik iemand van Bethesda te spreken die alleen wat extra toelichting wilde geven op enkele zaken die in het filmpje voorbijkwamen. Je kan alleen teleurgesteld zijn, als je verwachtingen hebt.

Fallout 4 is een RPG die zich afspeelt na een kernoorlog. Tijdens het spel kun je jezelf verder ontwikkelen door xp toe te kennen aan zeven categorieën, aangeduid met het acroniem SPECIAL, wat staat voor strength (kracht), perception (waarneming), endurance (uithoudingsvermogen), charisma, intelligence (intelligentie), agility (wendbaarheid) en luck (geluk). Het filmpje liet ons zien hoe strength je personage beïnvloedt. Daarna ging het in op de verbeteringen die zijn aangebracht in het perk-systeem, dit zijn extra bonussen die je kunt verwerven. Komt dit verhaal je bekend voor? Mooi. Dat gevoel had iedereen in de zaal.

Dat was het meest interessante gedeelte van het filmpje. Voor de rest bestond het uit allemaal stukjes gameplay die slordig bij elkaar waren gezet. Alle gameplay was van vechtscènes, dus dat werd al snel saai. Degene die speelde, deed dit zonder tactiek, beleid of skill. Tenenkrommend. Daarnaast stopte steeds abrupt het beeld als een deur werd bereikt.

De beelden, genomen van een Xbox One, waren mooi en strak. Je zag even de hoofdpersoon een pc hacken en een slot kraken. Ook gebruikte hij verschillende wapens, zoals granaten, een vlammenwerper, een laser shotgun en een scherpschuttersgeweer. Er waren critical hits te zien, zoals in Fallout 3 en ontploffende hoofden. Het meest irritante was eigenlijk het gebrek aan innovatie dat er te zien was.

Stad

Natuurlijk zijn er wel degelijk vernieuwende gameplayelementen toegevoegd aan Fallout 4, maar we kregen daar niets van te zien. Het nieuwe craftingsysteem, je zelfgebouwde basis met lampjes, de andere omgevingen, het verhaal ... Het bleef allemaal achterwege.

Het ontbreken van een vloeiend gameplayfilmpje zonder knippen en plakken, geen aanvullende informatie en zonder echte interviewmogelijkheden zijn allemaal slechte voortekenen voor het eindresultaat. Zelfs Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr, een spel dat waarschijnlijk pas in 2017 uitkomt, had een speelbare demo. Mijn verwachtingen waren heel positief over het eindresultaat, maar nu zijn ze 'behoudend'. Fallout 4 komt 10 november al uit op Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Voor de echte fans is hier een samenvatting van een daadwerkelijke presentatie die werd gegeven tijdens de E3.