Master of Orion

Vroeger, toen de resolutie 320x200 al fantastisch was en je als gamer met QEMM aan het proberen was zoveel mogelijk van de 640 kilobyte te redden om alle drivers en dergelijke naast je game te laden, waren er al 4X-games. Voor de mensen die niet zo in het genre zitten: 4X staat voor eXplore, eXpand, eXploit, en eXterminate. Civilization is een van de weinige series die dat tijdperk overleefd heeft. En met de ondergang van Atari leek het echt einde verhaal voor de rechten van een van de succesvolste games in het genre: Master of Orion.

Gelukkig bleek de CEO van Wargaming een groot fan te zijn van de serie. Sterker nog, voordat Wargaming groot werd met World of Tanks, maakten ze beurtsgewijze strategiegames, al waren die niet zo diep als een 4X. Hoe dan ook, bij de veiling van de rechten van Atari was Wargaming er op gebrand Master of Orion naar zich toe te halen en dat is gelukt. Tijdens Gamescom in Keulen kregen we een voorproefje te zien van de nieuwe Master of Orion.

Master of Orion

Op mijn zolderkamertje hield ik papierwinkels bij van de oude Master of Orion met cijfertjes over de status van mijn planeten en ruimteschepen. Dat was deels de charme van toentertijd, maar tegenwoordig hebben we een hogere resolutie tot onze beschikking en kan al die informatie op het scherm. Bij het resource-managementscherm van de vernieuwde Master of Orion heb je dan ook tabellen met sorteermogelijkheden waardoor je met een muisklik alle informatie ziet die je wilt hebben. Dat kan in een totaaloverzicht, maar ook per planeet. Wil je een overzicht van je ruimtevloot, dan is dat zo geregeld. Hoeveel destroyers heb je, wat zijn de wapens erop, en hoever staat het met onze research van de techtree? Alles is te vinden.

Gemak dient de mens, dus in het researchscherm kun je al verder in de techtree selecteren en dan zal de AI zorgen dat alle technologieën die ervoor moeten worden onderzocht netjes afgewerkt worden in de juiste volgorde. Heb je een technologie onderzocht en wil je bijvoorbeeld een net onderzochte wapenupgrade toepassen op alle schepen, dan is dat kinderlijk eenvoudig. Wil je die upgrade alsnog handmatig op maar enkele schepen toepassen, dan is dat ook mogelijk.

Master of Orion

Heb je te veel planeten om voor te zorgen of ben je gewoon lui, dan kun je per planeet of over je hele rijk aangeven wat je het belangrijkst vindt. De computer zal dan voor jou de technologieën kiezen, gebouwen maken en ruimteschepen kopen om zo veel mogelijk jouw gekozen thema te bewerkstelligen. De gebruikersinterface is dus met sprongen verbeterd en daardoor kun je je concentreren op waar het echt om gaat: domineren in de ruimte.

Nieuw in Master of Orion is het gebruik van ruimtestations en satellieten. Hiermee kun je een automatische verdediging tegen indringers regelen, of juist al resources van een maan afschrapen zonder meteen de planeet te moeten koloniseren. Ook zijn er meer mogelijkheden met facties, wat de makers goed hebben afgekeken van de hedendaagse Civilizationgames. Er zijn zogenaamde onafhankelijke planeten waarmee je handel kunt drijven. Deze planeten vragen soms ook om een gunst of hebben een opdracht, die jij voor resources of nieuwe technologieën kunt inwilligen.

Master of Orion

Er werden vier speelbare rassen getoond die allemaal uit de originele Master of Orion komen. De Psilons, Alkari, Mrrshan en de Darlok zijn in ieder geval bevestigd. Zes andere rassen werden nog in het grijs weergegeven, al vermoeden we in ieder geval het menselijke ras weer terug op het selectiescherm komt. Een belangrijk detail is dat elk van de raadslieden nu ingesproken is dus er zijn geen statische tekstschermen meer. Sowieso is het diplomatieke scherm erg mooi weergegeven. Hierin wordt de oorlog verklaard of worden allianties gesmeed, die je natuurlijk op elk moment weer kunt breken als het jou uitkomt.

De makers van Master of Orion hebben hart voor de zaak en weten dat er vele oudere fans uitkijken naar de klassieker. Ze weten ook dat dat publiek kritisch is, dus ze zorgen ervoor dat ze dicht bij de originele gameplay blijven. Features die je ruimterijk overzichtelijker maken zijn dan ook alleen maar toe te juichen, terwijl ze bijvoorbeeld zorgen dat ze de maker van de originele soundtrack aan boord hebben om de muziek naar een hogere kwaliteit dan vroeger te duwen. Er zijn meer ontwikkelaars van het origineel aan boord zodat ze de sterke gameplay van vroeger niet uit het oog verliezen. En ook niet geheel onbelangrijk: deze versie van Master of Orion is goed voor het milieu, want het zorgt ervoor dat er een stuk minder bomen gekapt worden om alle cijfertjes bij te houden. Het spel komt in 2016 uit op pc.