Call of Duty: Black Ops III

In de nieuwe driejaars-cyclus van de Call of Duty is het dit jaar de beurt aan Treyarch om een game te maken in de serie. Met Black ops III hebben zij een bijzondere ervaring kunnen opdoen. Het is namelijk de eerste Call of Duty die gemaakt is voor PS4 en Xbox One en wordt gedowngraded voor PS3 en Xbox 360. Op de afgelopen E3 mocht ik voor FOK! niet alleen de multiplayer uitproberen, maar ik ging ook in gesprek met Dan Bunting, de multiplayer game director voor Black Ops III.

Het verhaal van Black Ops III speelt zich af in het jaar 2065. Je bent onderdeel van een elite legereenheid die is uitgerust met een speciaal stuk hardware in de hersenen. Deze hardware heet een cyber core en geeft de soldaten speciale krachten. Zo kun je bijvoorbeeld drones en soldaten hacken en overnemen als je tot een bepaalde klasse behoort.

Op de vraag of deze Call of Duty, zoals gezegd gemaakt op de hardware van de current-genconsoles, de creatieve horizon heeft weten te verbreden was Dan Bunting simpel en duidelijk. Dat heeft het zeker. Met name in zaken als het belichtingssysteem en de framerates was het een wereld van verschil.

Dit was tijdens de speelsessie ook heel goed te merken. Black Ops III speelt heel snel. Het zou zomaar de snelste Call of Duty tot nu toe kunnen gaan worden. Dit biedt heel veel mogelijkheden, maar vooral heel veel uitdaging. Je moet nog scherper zijn en nog sneller reageren. Heel tof voor de doorgewinterde Call of Duty-spelers, maar het richt ook wel een barrière op voor nieuwe spelers. Die zullen nog meer moeite dan voorheen hebben om in het spel mee te komen.

In de multiplayer speel je met een van de beschikbare klassen. Elke klasse heeft speciale wapens en een special ability. Zo heeft de klasse die ik mocht spelen, de reaper, een bruut wapen met veel damage en bezit hij gravity spikes. Als je ability bar volgeladen is, kun je de spikes in de grond slaan, waarna de omringende tegenstanders worden gelanceerd.

Een veelgestelde vraag uit de community was hoe het unlocking-systeem in de multiplayer wordt. In Black Ops 1 kreeg je nog gewoon coins waar je zelf spullen mee kon uitzoeken, maar in recentere Call of Duty-games was het meer opdrachtgedreven. Schiet tien mensen dood en krijg die bepaalde scope. Helaas liet de speelsessie hier niet veel over los en wilde Dan Bunting er ook nog bijzonder weinig over zeggen. Wel kon hij aangeven dat je Black Ops III ook te gek zult vinden als je fan was van het unlocking-systeem uit Black Ops II.

Dit leidde tot de vraag hoe het creatieve proces bij de games werkt. Dan Bunting legt hierbij uit dat het uiteindelijke creatieve proces volledig in handen is van Activision. Uiteraard krijgt Treyarch een groot deel vertrouwen op basis van vorige Call of Duty-games en mogen zij ideeën voorleggen, maar hoe dingen als verhaal en omgeving gaan worden wordt feitelijk opgelegd door Activision.

Aan het eind van mijn sessie kon ik één gedachte niet uit mijn hoofd krijgen. Eigenlijk maakt het niet uit wat er gebeurt met Call of Duty: Black Ops III. De fanbase is dermate groot en sterk dat het toch wel verkoopt. Het is daarom des te prettiger om te zien dat er wel degelijk flink gesleuteld wordt aan de games. Het ziet er schitterend uit en het speelt akelig snel. Het lijkt dan ook meer dan genoeg uitdaging te gaan bieden aan bekenden van de serie. Of het ook nog aantrekkelijk is voor nieuwe spelers is nog de vraag, maar dat zal de tijd moeten gaan leren.