Storten via geldmaat kan problematisch verlopen

Het zal je vast niet ontgaan zijn, dat in heel Nederland de pinautomaten in dorpen structureel verdwijnen. Daarnaast verdwijnt het ene na het andere bankkantoor met baliefunctie uit zowel grote als kleine steden. Wil je nog graag persoonlijk advies van een bankmedewerker dan is die functie tegenwoordig overgenomen door een callcenter medewerker of een chatbot. Daarnaast heerst er ontevredenheid over de gele Geldmaten die er voor in de plaats zijn gekomen. Dit blijkt uit een onderzoek van Bank.nl

Het is natuurlijk van deze tijd, dat je al je bankzaken online kunt regelen. De generatie tussen de 18 en 29 jaar weet soms niet beter. Het gebruik van contant geld is de afgelopen decennia dan ook behoorlijk gedaald. Toch verwacht 71% te dat ze over vier jaar nog cash zullen gebruiken voor hun betalingen. In de leeftijfscategorie van 30 tot 49 jaar ligt dat percentage nog hoger, namelijk 79%. Dit liet de Nederlandsche Bank in juni 2021 weten. Toch wordt het steeds lastiger om via een pinautomaat of Geldmaat cash geld op te nemen, om maar helemaal niet te spreken over geld storten. Voor het opnemen van geld ben je meestal gebonden aan reguliere openingstijden van winkels waarin zich een bancair servicepunt bevindt. Bij Bank.nl onderzochten ze de tevredenheid en bereikbaarheid van Geldmaten. Hieruit bleek dat vooral ondernemers ontevreden zijn over de mate waarin geld gestort kan worden. Die is lang niet overal en altijd optimaal. 

Klachten

Sinds de invoering van de Geldmaat in plaats van de reguliere pinautomaat van de grote landelijke banken, zie je dat mensen die hun cash geld willen storten soms tot wanhoop gedreven worden. Kijk je bijvoorbeeld op de site van ´AlleStoringen´, dan kom je daar nogal negatieve verhalen tegen. Mensen ervaren het gebruik van geldmaten als dramatisch. Ze beklagen zich over het feit dat overal bankfilialen zijn verdwenen en dat er geen persoonlijke aandacht meer is bij financiële vragen of problemen. Ben je ontevreden over de dienstverlening van je huidige bank kijk dan eens op Bank.nl daar worden diensten en tarieven overzichtelijk met elkaar vergeleken. Deze partij heeft tevens onderzoek gedaan naar het functioneren van de gele geldautomaten. Deze bleek verre van ideaal.

Storing

Heb je als particulier bijvoorbeeld je auto verkocht en is die contant afgerekend, dan wil je niet met die grote som geld in huis blijven zitten. Tenslotte ga je er vanuit dat grote bedragen het beste veilig ´opgeborgen´ kunnen worden in een al dan niet digitale kluis van een bank. Het is dan beslist niet bevorderlijk als je dan als klant je geld nergens kunt storten als er een technical error is, als je je pasje in de automaat stopt. Terwijl met datzelfde pasje geld opnemen wel mogelijk blijkt. De ´ouderwetse´ baliemedewerker zou op zo'n moment zeker uitkomst bieden, maar die is vervangen door een chatbot, die vaak alleen maar standaard antwoorden uit weet te spuwen, en zeker geen contant geld van je aan kan nemen.

Waar is de pinautomaat gebleven

Het tempo waarin de pinautomaten verdwijnen ligt heel hoog. Dit heeft mede te maken met de regelmatige plofkraken, waar we in het nieuws vaak over lezen. Vooral op plekken in de buurt van appartementen of bovenwoningen willen de banken het risico niet meer lopen dat daaraan grote schade ontstaat of dat er gewonden vallen. Bij verwijdering van de vaak vertrouwde pinautomaat blijkt dan niet duidelijk waar een andere locatie van een Geldmaat te vinden is. De klant moet zelf maar uitzoeken waar dat is. 

Onderzoek

De ontevredenheid over de Geldmaat blijkt niet sporadisch of incidenteel te zijn. De onafhankelijke vergelijkingssite Bank.nl heeft onderzocht dat de meerderheid van ondervraagden niet blij is met de service van Geldmaat. Dat percentage ligt maar liefst bijna op 90%. Het betreft hier ontevredenheid onder zowel ondernemers als particulieren.

Credit card