F2-hoofdrace vol incidenten in Melbourne wordt prooi voor Iwasa, Verschoor 7e

heywoodu

Ook in de Formule 2 is zondagochtend in Albert Park de hoofdrace in Melbourne verreden. Op het Australische asfalt werd het een race vol incidenten, met spanning tot het eind voor ongeveer alle posities.

Red Bull-talent Ayumu Iwasa vertrok van poleposition en had Theo Pourchaire naast zich, gevolgd door Victor Martins, Isack Hadjar, Zane Maloney, Oliver Bearman, Arthur Leclerc, Kush Maini, Jak Crawford en Dennis Hauger - Richard Verschoor nam plaats op de achttiende startplek.

Iwasa kende een uitstekende start en behield de leiding, voor Pourchaire, Martins, Hadjar, Bearman, Leclerc, Hauger en de drie plekken teruggevallen Maloney. Bearman kreeg echter een tijdstraf van vijf seconden wegens agressief rijden, terwijl het na acht ronden fout ging voor Crawford: Jack Doohan zette zijn auto binnendoor en Crawford ging de banden in.

Martins was perfect gepositioneerd op de baan om direct de pitstraat in te duiken voor zijn verplichte stop, nog voor er daadwerkelijk sprake was van een safety car-situatie, die uiteraard kort daarna wel kwam. Bij de eerstvolgende ronde kwam vrijwel iedereen op zachte banden binnen om mediumbanden te halen, waarbij Hadjar en Bearman elkaar raakten in de pitstraat: een lekke band voor Bearman was het gevolg.

Nog even later kwam Doohan alsnog binnen om zijn mediums om te ruilen voor zachte banden, met nog tweederde van de race te gaan. Zo konden we uiteindelijk door met Frederik Vesti en Roy Nissany voorop, en met Iwasa op plek vijf en Pourchaire op plek zeven, voor Hadjar, Martins en Hauger, als de voorste mannen die hun stop achter de rug hadden.

Vesti sloeg na de herstart snel een fors gat, terwijl er hevig werd gevochten om de tweede plek, met onder meer Nissany, Enzo Fittipaldi en Maini, die nog moesten stoppen, en Iwasa en Pourchaire, die Hadjar van de baan tikte. Met name Iwasa en Pourchaire waren prima bezig en met dik tien ronden te gaan reden ze voorbij Maini naar de tweede plek, met alleen Vesti er nog voor.

Richting het einde van de race ramde Nissany zijn auto de muur in: safety car, waardoor onder meer Vesti zijn stop kwam maken. Fittipaldi deed dat ook en zowel Vesti als Fittipaldi gleden op koude banden de baan af, wat voor Fittipaldi pas helemaal fout ging: hij reed de baan weer op, maar precies waar Nissany's auto stond gleed de Braziliaan ineens in de rondte de muur in.

De safety car kwam even later binnen, zodat we door konden voor een drie ronden lange sprint: Iwasa voorop, voor Pourchaire, Hauger, Martins, Leclerc, Maloney en de op nieuwe én zachte banden rijdende Vesti. Nog voor de herstart ramde Martins tegen de achterkant van Hauger, Vesti ging in bocht één al langs Maloney naar wat nu de vierde plek was, wegens het wegvallen van de twee ervoor.

Iwasa reed ondertussen overtuigend naar de zege, voor Pourchaire en Leclerc, die zijn eerste Formule 2-podium pakte. Verschoor reed wederom een uitstekende hoofdrace met prima strategie en wellicht een tikkeltje geluk: de Nederlander finishte zeer netjes als zevende.