Negen supermarkten een week lang vrij van vlees- en zuivelaanbiedingen

Monique Verlind (DJMO)

Aldi, Crisp, Ekoplaza, Jumbo en Picnic hebben deze week geen folderaanbiedingen voor vlees en zuivel. Albert Heijn, Lidl, Odin en Spar volgen hun voorbeeld in de volgende editie van de Nationale Week zonder Vlees & Zuivel (NWZV&Z). Wakker Dier is blij dat deze supermarkten hun best doen om hun klanten te verleiden met plantaardig.

Albert Heijn, Lidl en Odin hebben nu geen aanbiedingen voor vlees en beloven volgend jaar ook te stoppen met zuivelacties. Spar heeft dit jaar nog wel aanbiedingen, maar is volgend jaar vrij van zowel zuivel als vleesstunts. Wakker Dier vroeg 21 supermarkten naar hun promotiebeleid in hun folders (online folders voor online supermarkten) voor vlees, vleeswaren en zuivel tijdens de huidige en de volgende editie van de Nationale Week zonder Vlees & Zuivel.

Achterblijvers
De overige twaalf supermarkten blijven vlees en zuivel promoten tijdens de NWZV&Z. Het gaat om de Superunieleden Plus, Coop, Boni, Boon’s Markt, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jan Linders, MCD, Nettorama, Poiesz en Vomar. Dit terwijl Plus en Coop zich zelfs als partner hebben aangesloten bij de NWZV&Z. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Deze supermarkten proberen van twee walletjes te eten. Ze bieden wat vleesvervangers aan voor een verantwoord imago, maar tegelijkertijd duwen ze ook vlees en zuivel door je strot.”

Klimaatbelofte
Nederlanders halen op dit moment ongeveer veertig procent van hun eiwitten uit plantaardig voedsel zoals groenten en peulvruchten. Volgens het Klimaatakkoord moet dit zestig procent worden. De supermarkten hebben zich – via branchevereniging CBL – gecommitteerd aan deze doelstelling. Hilhorst: “Vleesaanbiedingen drijven de vraag op en staan haaks op deze toezegging. En juist deze week vlees pushen is wel een heel raar signaal.”

Buiten de boot vallen
Voor de eiwittransitie is het belangrijk dat we minder dierlijke producten eten. Naast vlees en zuivel betekent dit ook minder eieren en vis. Deze producten vallen tijden de Week zonder Vlees en Zuivel bij sommige supermarkten nog buiten de boot: zo willen Lidl, Albert Heijn en Aldi nog niets beloven over visaanbiedingen.

Minder dier, meer plant
Wakker Dier wil dat supermarkten – als grootste vleesverkopers – hun verantwoordelijkheid nemen in de eiwittransitie en actief gaan sturen op minder dierlijke en meer plantaardige producten. Hilhorst: “We zien supermarkten inzetten op vlees- en zuivelvervangers. Dat is goed maar onvoldoende, want die klimaatdoelstellingen gaan we alleen halen als ze ook echt minder vlees en zuivel verkopen.”