Trailers kijken: de bioscoopreleases van week 6

Peter Breuls

Niet de meest blockbusterige week, zo tussen Spielberg (vorige week) en Marvel (volgende week). Maar voor wie het liefst gewoon af gaat op grote namen is er in ieder geval nog Tom Hanks.

A Man Called Otto

A Man Called Otto vertelt het verhaal van Otto Anderson (Tom Hanks), een norse weduwnaar met vastgeroeste gewoonten. Wanneer er een druk jong gezin naast hem komt wonen, krijgt hij te maken met de goedgebekte en hoogzwangere Marisol. Uiteindelijk ontstaat er een wonderlijke vriendschap die Otto’s leven op zijn kop zet. Een grappig, hartverwarmend verhaal dat laat zien dat sommige gezinnen bepaald geen alledaagse achtergrond hebben, gebaseerd op de bestseller A Man Called Ove van Fredrik Backman en op de gelijknamige Zweedse film van Hannes Holm. 

Falcon Lake

De 14-jarige Bastien reist met zijn jongere broertje en moeder naar een huisje aan een meer op het platteland van Quebec. Ze brengen er de vakantie door met het gezin van haar moeders beste vriendin. Bastien is onder de indruk van de 16-jarige dochter Chloé, die ongegeneerd humeurig is en zich liefst onttrekt aan het toezicht van de volwassenen. Ondanks het leeftijdsverschil, is Chloé gecharmeerd van Bastien en nodigt ze hem uit op feestjes. Ze geniet er van hem bang te maken met verhalen over het kind dat op mysterieuze wijze omkwam in het Falcon Lake waar ze met Bastien gaat zwemmen. Het gerucht gaat dat de geest van het kind nog steeds in deze wateren rondwaart. Bastien, inmiddels verliefd op de wereldwijze Chloé, is bereid om zijn angsten te overwinnen en haar hart te veroveren. Een gebeurtenis aan het einde van de idyllische zomervakantie, veroorzaakt een cruciale wending in het leven van Bastien. 

Magic Mike's Last Dance

"Magic" Mike Lane (Tatum) gaat na lange tijd het podium weer op nadat hij door een mislukte zakendeal blut is en als barman werkt in Florida. Voor een hopelijk laatste uitspatting gaat Mike naar Londen met een rijke socialite (Hayek Pinault) die hem een aanbod doet dat hij niet kan weigeren… al heeft zij zo haar eigen plannen. Als Mike er uiteindelijk achter komt wat haar bedoeling is, blijkt er veel op het spel te staan. Zal het hem en het groepje sexy nieuwe dansers dat hij moet klaarstomen lukken om een geweldige show neer te zetten?

Nostalgia

Wanneer zakenman Felice terugkeert naar zijn geboorteplaats Napels om zijn bejaarde moeder te bezoeken, herontdekt hij de stad gevuld met eigen regels en gewoontes, maar ook vol herinneringen die hem nog steeds achtervolgen. Ondanks dat de lokale priester hem op het hart drukt zijn verleden te laten rusten, zoekt Felice zijn jeugdvriend Oreste op, inmiddels een gevreesde maffiabaas.

No Bears

In parallelle liefdesverhalen krijgen twee stellen te maken met de sociale machtsstructuur waarin ze verkeren. Tegelijkertijd raakt regisseur Jafar Panahi ongewild betrokken bij een politieke rel in het dorp als hij wordt gevraagd een foto te delen van een koppel in een verboden relatie. Het drama escaleert en al snel wordt duidelijk hoe ogenschijnlijk onschuldige artistieke acties, extreme gevolgen kunnen hebben. Geconfronteerd met zoveel uitdagingen, reflecteert Panahi over het onvermogen zijn thuisland Iran te verlaten. Hoewel het zo eenvoudig lijkt te zijn als midden in de nacht, ergens op een verlaten heuvel, simpelweg over een onzichtbare grens te stappen.

The Proof of the Pudding

De gelauwerde architect Herman Hertzberger is op 90-jarige leeftijd nog altijd actief. Zijn meest iconische gebouw, ‘Centraal Beheer’ in Apeldoorn uit 1972, wordt getransformeerd van verlaten kantoorgebouw tot een hedendaagse, duurzame plek voor wonen, werken en recreëren. Hertzberger noemt deze transformatie ‘the proof of the pudding’, omdat zijn structuralistische idealen uit de jaren 60 en 70 al beoogden dat gebouwen flexibel en duurzaam moesten zijn. Maar is de huidige tijd nog ontvankelijk voor zijn visie? Wat prevaleert? Winstgevende vierkante meters of ruimte voor mensen?

De Koninklijke Republiek

In De Koninklijke Republiek krijgt de Spaans-Nederlandse filmmaker Carmen Cobos exclusief toegang tot een groep musici binnen het Koninklijk Concertgebouworkest: de slagwerk- en paukensectie. Ze spelen een ondersteunende rol, maar zijn absoluut onmisbaar. Nooit in de schijnwerpers, het publiek merkt ze vooral op tijdens luide muziekpassages. Maar er schuilt meer achter deze getalenteerde mannen dan je op het eerste gezicht zou denken. De vaardigheden van deze groep zijn zo divers en uniek, dat in het 135-jarig bestaan van het orkest slechts 26 musici virtuoos genoeg werden geacht om deel uit te kunnen maken van dit team. Hun speciale status geeft ze de vrijheid om hun eigen instrumenten te kiezen, hun eigen ruimte te beheren en de muziek op hun eigen manier te interpreteren. Daarom noemde de wereldberoemde dirigent Bernard Haitink ze “De republiek van het het slagwerk”. Het is een genoegen om de groep te leren kennen via deze prachtig vormgegeven documentaire. Om te ontdekken hoeveel ze van hun vak houden, hoeveel ze om hun instrumenten geven en hoezeer ze hun onderlinge verbondenheid waarderen. Maar de aankomende pensionering van de eerste paukenist dreigt hun verworven bestaan te verstoren. Een nieuw groepslid, dat hen op alle niveaus moet matchen, moet worden gevonden, wat extra druk voegt aan een seizoen dat al is ontsierd door Covid-19 en geannuleerde concerten. Boeiend en onderhoudend, De Koninklijke Republiek is een feelgoodfilm over vriendschap, vakmanschap en muziek.