Terugblik prestaties NS 2022: personeelstekort was vooral in september merkbaar

Monique Verlind (DJMO)

De impact van het personeelstekort bij NS leidde in september tot de meeste hinder. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose van NS over 2022. Die maand werden grote aanpassingen in de dienstregeling gedaan, wat ertoe leidde dat gemiddeld 180 spitstreinen per week te druk waren. Dat is nog los van drukke treinen door onverwachte omstandigheden op de dag zelf, zoals een aanrijding of verstoring. Door treinen te verlengen is dit in oktober en november verbeterd. In die maanden waren er gemiddeld 90 te drukke spitstreinen per week. De kans op een zitplaats in de spits komt over heel 2022 naar verwachting uit op 96,5%. NS verwacht dat over het hele jaar 91,5% van de reizigers op tijd komt. Met de dienstregeling 2023, die 11 december van start ging, verwacht NS de dienstverlening te verbeteren.

Wouter Koolmees, president-directeur van NS: “In september ging Nederland weer naar school en aan het werk. Juist in die maand waarin veel mensen op NS rekenden, hebben we een valse start gemaakt door ondermaats te presteren. Achter de cijfers gaan verhalen schuil van reizigers die last hadden van uitval en volle treinen en van collega’s die onder hoge druk hebben gewerkt. Tegelijk is de veerkracht van NS groot en hebben we in oktober en november een iets betere treindienst gereden. De dienstregeling van 2023 is een keerpunt en sluit nauwer aan op het nieuwe reisgedrag met structureel minder reizigers en meer mensen die thuis werken. Dit is de nieuwe basis waar we op kunnen bouwen.”

Reiziger gedeeltelijk terug
In maart, waarin de laatste coronamaatregelen zoals het verplichte mondkapje verdwenen, kwam de reizigersgroei weer op gang en mocht NS steeds meer reizigers in de trein verwelkomen. De groei is echter gestagneerd. NS vervoert op dit moment 20 procent minder reizigers dan voor corona. Dat komt met name door het thuiswerken, waardoor de forens minder vaak voor zijn werk in de trein zit. Daarbij valt op dat het reispatroon in Nederland fors verandert is. Vooral de dinsdag en donderdag zijn drukker dan de andere dagen van de week

Zitplaats
Het percentage reizigers dat een zitplaats in de spits heeft, komt over heel 2022 naar verwachting uit op 96,5% (2021: 99,6%). Voor de Hogesnelheidslijn (Schiphol-Rotterdam-Breda) komt dit uit op 98,0% (2021: 99,9%). In september hadden reizigers het minst kans op een zitplaats tijdens de spits (91,2%).

Drukke treinen in de spits
Door de aanpassingen in de dienstregeling, werd het in sommige treinen te druk. Dat is ook terug te zien in het aantal te drukke treinen in de spits, veroorzaakt door aanpassingen in de dienstregeling. In september waren er door deze aanpassingen gemiddeld 183 treinen per week met te weinig zit- en staplaatsen voor de hoeveelheid reizigers die verwacht werden. Door treinen zoveel mogelijk te verlengen daalde dit aantal naar gemiddeld 90 per week in oktober en november.

Op tijd
Naar verwachting komt 91,5% (2021: 94,4%) van onze reizigers in 2022 op tijd aan. Op de Hogesnelheidslijn komt dit jaar naar verwachting 81,6% van de reizigers op tijd aan. Dat is minder dan vorig jaar (2021: 89,2%). Dit komt door een snelheidsbeperking die ProRail op de HSL vanwege de veiligheid uit voorzorg heeft moeten toepassen. Intercity direct-treinen, de IC Brussel, Eurostar en Thalys mogen hierdoor op dit moment op een deel van het traject niet sneller dan 80 km per uur rijden in plaats van 160 of 300 km/uur.

Over de Eindejaarsprognose 2022
Analyses in deze eindejaarsprognose zijn vastgesteld op basis van voorlopige cijfers over de maanden januari tot en met november en een prognose van december. Definitieve cijfers voor het gehele jaar worden in februari 2023 gepubliceerd in het jaarverslag 2022.