Regionale stakingen: NS legt hele treinverkeer plat

Monique Verlind (DJMO)

Vakbonden FNV Spoor, VVMC en CNV hebben stakingen aangekondigd voor vandaag 9 september. Die stakingen zijn regionaal, toch rijden de treinen in heel het land niet. Het R-net tussen Alphen aan den Rijn en Gouda rijdt wel. Ook Schiphol blijft bereikbaar per trein. 

Fleur Engberink, directeur besturing operatie bij NS, legt dit uit: “Onze treinen rijden vaak aan één stuk door het hele land, bijvoorbeeld van Roosendaal naar Zwolle, van Rotterdam naar Leeuwarden, van Eindhoven naar Amsterdam. Dit doen wij zodat reizigers zo min mogelijk hoeven over te stappen. Op zo´n traject werken collega´s uit verschillende delen van het land. Op de trein van bijvoorbeeld Roosendaal naar Zwolle, rijden collega´s een stuk van Roosendaal naar ’s Hertogenbosch. Daar wisselen ze hun dienst, waarbij een andere collega het overneemt en verder rijdt. Zonder deze collega´s kunnen wij de treinen niet laten rijden.”

Verschillende stakingsgebieden
In tegenstelling tot vorige week, zijn de delen van Nederland waar gestaakt wordt groter. "Dat betekent dan ook dat er meer collega´s tegelijk zijn die willen en kunnen staken. Dat recht hebben ze en daar geven we ze de ruimte voor", geeft Fleur aan. "Het gebeurt dan ook vaker dat op de lange trajecten van bijvoorbeeld Roosendaal naar Zwolle collega´s werken die willen staken. De officiële standplaats van een collega kan namelijk Rotterdam zijn, terwijl zijn of haar dienst op de trein van Roosendaal naar Zwolle is."

Grotere impact
De impact van de regionale stakingen is dus groter dan vorige week, hoe komt dat eigenlijk? "Kort voordat een trein vertrekt weten wij pas zeker of een conducteur en machinist de trein gaan rijden. Dan staan reizigers al op het perron te wachten. We willen een voorspelbare en betrouwbare reis aanbieden. Daarmee voorkomen we volle perrons, wat zorgt voor onveilige situaties, of dat een reiziger strandt. Dat is waarom we het moeilijke besluit hebben genomen om vrijdag 9 september geen treinen te rijden."

Is een bus dan geen optie? Fleur geeft aan van niet. "Wanneer treinen uitvallen in zo´n groot gebied is het niet haalbaar om bussen te laten rijden. Het aantal reizigers dat daarvan gebruik zou willen maken is simpelweg te groot. In een intercity passen 1000 reizigers, in een bus 50. "

"We begrijpen dat het voor reizigers enorm vervelend is. We hopen snel met de bonden tot overeenstemming te komen. Zodat de collega´s weten waar ze aan toe zijn en we de reiziger weer een verantwoorde, veilige en betrouwbare treindienst kunnen geven zoals ze van ons gewend zijn.Temeer omdat we de vakbonden afgelopen dinsdag een nieuw bod hebben gedaan en uitgenodigd om het gesprek hierover te hervatten. De vakbonden hebben deze uitnodiging inmiddels geaccepteerd. Voor reizigers die geraakt worden door de staking is de stakingsregeling van toepassing."

Bereikbaarheid Schiphol Airport
"We spannen ons in om de luchthaven per trein bereikbaar te houden via het traject Utrecht Centraal – Amsterdam Zuid – Schiphol Airport. Daar rijdt tot 20.00 uur 4x per uur een trein in beide richtingen, van 20.00-00.00 uur 2x per uur en van 00.00-04.00 uur 1x per uur. Reist u vanaf een andere richting? Kies dan een alternatieve vervoersvorm. De reisplanner is bijgewerkt. Hier kunt u ook regionale lijndiensten plannen."

Meer informatie over de stakingsregeling is hier te vinden