ACM: omzet uit brievenbuspost in 2021 voor het eerst in jaren gestegen

Monique Verlind (DJMO)

De omzet in de markt voor brievenbuspost is in 2021 voor het eerst in jaren weer gestegen. Het aantal verstuurde brieven was met twee miljard 0,9 procent minder dan in 2020, maar door hogere prijzen en een grote hoeveelheid coronagerelateerde post steeg de omzet ruim 2,2 procent naar € 950 miljoen. Intussen blijft de pakketmarkt stevig groeien, meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag in de Post- en Pakketmonitor 2021.

“Het aantal verstuurde brieven is in 2021 na jaren van dalen nagenoeg stabiel gebleven. Dat komt onder meer doordat de overheid vorig jaar veel vaccinatieoproepen per post verstuurde”, zegt Manon Leijten, bestuurslid van de ACM. “Doordat consumenten meer zijn gaan winkelen via internet, heeft de toch al stijgende trend in de pakketmarkt voor het tweede jaar op rij een stevige impuls gekregen.”

Brievenbuspost
Het overgrote deel van de brievenbuspost komt van de zakelijke markt, met 1,88 miljard poststukken; bijna even veel als in 2020. De omzet van het zakelijke segment steeg naar € 823 miljoen. De gemiddelde prijs per poststuk steeg met een kleine vier procent.

De hoeveelheid consumentenpost – die in 2020 nog was gegroeid – daalde vorig jaar met ruim 10 procent naar 118 miljoen brieven, minder dan in 2019. De postzegelprijs is gestegen van € 0,91 naar € 0,96. Daardoor kwam de omzet uit consumentenpost op ruim € 127 miljoen, een daling van 5,1 procent.

PostNL verzorgt de Universele Postdienst (UPD), waar bepaalde wettelijke normen voor gelden. Zo hoort PostNL minimaal 95 procent van de binnenlandse brieven de volgende dag te bezorgen, behalve op zondagen, maandagen en feestdagen. In 2021 was deze zogeheten overkomstduur onder de wettelijke norm, met 93,9 procent.

Pakketten
Er werden in 2021 ruim 654 miljoen pakketten binnenlands verstuurd, een kwart meer dan een jaar eerder. De omzet in de markt voor pakketten die bedrijven naar consumenten sturen is met bijna 40 procent toegenomen tot € 1,85 miljard. Bijna driekwart van de pakketbezorging wordt uitbesteed aan onderaannemers. Van de pakketten voor bezorging aan huis werd 93 procent op het huisadres afgeleverd, 3 procent bij de buren en 4 procent bij een ophaalpunt.