Eerste F2-zeges voor Doohan en Sargeant

heywoodu

Ook in de Formule 2 zijn op het circuit van Silverstone weer twee races afgewerkt. Na de natte sprintrace van zaterdag was het zondag prima weer voor de hoofdrace, waarin het vooral weer een bandenspelletje zou worden.

Sprintrace
Jehan Daruvala vertrok van poleposition, Enzo Fittipaldi stond naast hem, gevolgd door Jüri Vips, Jack Doohan, Ayumu Iwasa en Liam Lawson. Het was nat en 'dus' werd, zoals tegenwoordig gebruikelijk, helaas gekozen voor een start in één lijn achter de safety car.

Aanvankelijk gebeurde er zoals verwacht weinig, na een paar ronden nam Doohan Vips te grazen. Iwasa deed ook snel een poging, maar de ogen werden naar voren gericht: Fittipaldi ging met een heerlijke powerdrift langs Daruvala naar de leiding en ook Doohan nam de Indiër te grazen.

Iwasa pakte Vips en viel Daruvala aan, met succes. Overal werd flink geracet en Doohan ging langs Fittipaldi naar de leiding, waarna Iwasa opschoof naar plek twee. Theo Pourchaire kwam ondertussen ook lekker naar voren en via Vips en Daruvala schoof hij door naar de vierde plek.

Ook Felipe Drugovich was lekker bezig, hij klom via onder meer Daruvala op naar plek vijf. Voorin deed Iwasa álles om het gat naar Doohan te dichten, maar dat lukte net niet: Doohan won voor het eerst, voor Iwasa en Fittipaldi, met Pourchaire en Drugovich keuring in de top-5 - Richard Verschoor werd tiende.

Hoofdrace
Logan Sargeant had de poleposition te pakken, Frederik Vesti stond ernaast en Felipe Drugovich, Theo Pourchaire, Liam Lawson en Ayumu Iwasa stonden ook in de top-6. Sargeant behield de leiding bij de start, Vesti viel fors terug en Pourchaire, Lawson en Iwasa schoven op.

In het middenveld ging het al snel fout: Roy Nissany, wie anders, duwde Dennis Hauger het gras in. Hauger raakte met een klapband stuurloos, vloog over de kerbstones en landde precies bij Nissany op de halo. Hoe het zonder halo afgelopen zou zijn zullen we nooit weten, maar Nissany én Hauger stapten gelukkig gewoon uit.

Na een safetycaronderbreking konden we door met Sargeant, Pourchaire, Lawson en Iwasa voorop. Die sloegen op de zachte banden ook een mooi gaatje, na elf ronden kwamen Lawson en Iwasa hun banden wisselen. De Japanner verloor veel tijd bij de pitstop, Sargeant en Pourchaire kwamen een ronde later binnen en Felipe Drugovich volgde nog een rondje later.

Zo was er weer wat overzicht: Jüri Vips, Jehan Daruvala, Jack Doohan, Jake Hughes, Marino Sato en Callan Williams reden op hun harde banden voorop en moesten nog naar binnen, Sargeant, Pourchaire, Lawson, Vesti en Drugovich waren de eersten die op níeuwe harde banden reden.

Het werd even rustig, tot Vips met zeven ronden te gaan als leider zijn harde banden in kwam wisselen en achter zes al gestopte coureurs terecht kwam. De rest kwam in de ronden daarna ook binnen, Vips was op P7 de beste van dat stel. Sargeant had de leiding weer in handen, maar Pourchaire zat er met vijf ronden te gaan vlak achter.

Sargeant sloeg de aanval af en reed naar de overwinning, voor Pourchaire en Lawson, met Drugovich, Vesti en Vips ook nog in de top-6. Een kanttekening was dat ART-coureurs Pourchaire en Vesti wegens problemen bij hun pitstop mogelijk nog een straf zouden krijgen, maar dat was ten tijden van de finish nog niet zeker. Verschoor finishte kleurloos als veertiende.