FIA grijpt in en wil porpoising verminderen

Peterselieman

Autosportfederatie FIA heeft ingegrepen om het porpoising in de Formule 1 te beperken. Het gestuiter van de bolides is een gevolg van de terugkeer van het grondeffect in de sport en zorgt ervoor dat coureurs gezondheidsklachten oplopen. Daarom worden omwille van de veiligheid maatregelen genomen.

Afgelopen weekend tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan stuiterden met name de Mercedes-coureurs flink over de baan. Het was zodanig ernstig dat het leek alsof zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton nauwelijks uit zijn bolide kon klimmen. Ook andere rijders klaagden over het heftige gestuiter op de baan, waardoor de FIA besloten heeft om al dit weekend in Canada in te grijpen.

Er is een technische richtlijn aan alle renstallen uitgevaardigd die volgens het Duitse Auto Motor und Sport stelt dat de FIA niet alleen gaat kijken naar de slijtage van de plank onder de auto maar ook naar de verticale bewegingen van de auto. Als deze een grenswaarde overschrijdt moet een team de setup van de auto aanpassen. De waardes worden voor de derde vrije training bekend gemaakt en mochten deze overschreden worden dan dreigt diskwalificatie op basis van artikel 1.3 van het technisch reglement. De bolide wordt dan als te gevaarlijk om te besturen gezien.

De FIA zal tijdens de eerste twee vrije trainingen in Montreal metingen verrichten om de grenswaarde te bepalen. Daarna moeten de teams in de derde vrije training middels een test over 3 ronden aantonen dat ze onder de gestelde waardes blijven. Lukt dit niet dan moet de setup aangepast worden. Lukt dit niet dan moet de dichtstbijzijde afstelling worden genomen plus een tien millimeter hogere rijhoogte. Teams mogen alleen nog aanpassingen doen als ze bijvoorbeeld de rijhoogte zelf willen verhogen of vanwege weersomstandigheden.

Omdat de maatregelen voor Canada kortdag zijn mogen de renstallen eenmalig een tweede bevestigingskabel voor de vloer gebruiken. In 2023 moet porpoising uitgeband worden, maar de FIA denkt nog na op welke manier dit zal moeten gebeuren. Wel is duidelijk dat de autosportfederatie bij iedere renstal een vinger aan de pols wil houden.