BMW blijft heel en wint 24 uur van Spa-Francorchamps

heywoodu

Voor het eerst in bijna twintig jaar is op het circuit van Spa-Francorchamps weer een 24-uursrace voor motoren verreden, de tweede van vier wedstrijden op de kalender van het Endurance World Championship. Het werd een race met veel problemen én een nat einde.

In het eerste half uur leek het wel een Moto3-race: de eerste vijf zaten binnen twee seconden van elkaar. Al vrij snel viel de #11 Kawasaki weg na twee valpartijen en de gevolgen daarvan, terwijl ook de #6 Ducati - vooraf een outsider - met mechanische problemen nauwelijks echt in het spel voor zou komen.

Halverwege de avond had de #1 SERT Suzuki al een tijd de leiding in handen, met de #5 FCC TSR Honda als enige nog binnen een ronde. De #37 BMW had één ronde achterstand, dus had nog wel alle kans om te profiteren als er voor hen iets fout zou gaan.

Dat gebeurde, want richting middernacht stond de #1 Suzuki plotseling binnen. Na een keer mis te hebben geschakeld was er een tand afgebroken in de versnellingsbak, wat bijna een half uur duurde om te repareren: het team was daarmee in principe gelijk zo goed als kansloos voor de overwinning.

De #5 Honda ging zo naar de leiding, met de #37 BMW in de achtervolging. Rond kwart voor vier 's nachts ging dat fout: met coureur Gino Rea op het zadel kwam de Honda ineens stil te staan, waardoor de Engelsman zich de longen uit het lijf moest duwen om zijn motor terug naar de pitbox te krijgen.

Zo ging de BMW naar de leiding en langzaam maar zeker kwam ook de #7 YART Yamaha, een van de topfavorieten, weer in zicht. Dat team had 's avonds een probleem gehad, maar werkte zich gestaag terug naar voren en rond zeven uur in de ochtend sloot Marvin Fritz aan bij Ilya Mykhalchyk's BMW.

Dat leverde een tijdje een flink duel op tussen de twee, met inhaalacties over en weer, maar de Yamaha nam de leiding over. Daar kon men niet lang van genieten: een goed half uur later kwam er in Blanchimont rook uit de Yamaha en al snel was duidelijk dat het einde verhaal was, er viel niks meer te repareren.

Het begon ondertussen ook te regenen, wat overal voor schuifpartijen zorgde, onder meer bij de nummers één en twee in de Superstockklasse. De #1 Suzuki had zich weer mooi naar voren gevochten, tot Gregg Black bij het aanremmen voor Les Combes onderuit ging en zijn machine hard door het gras liet stuiteren.

De schade kon wonderbaarlijk genoeg gerepareerd worden, terwijl Mike di Meglio de #5 Honda op het gras legde. Daarna lag het een tijd stil: de motor van de #121 Yamaha plofte en legde een enorm spoor van olie en andere troep op het rechte stuk van Kemmel, wat in combinatie met de regen voor grote gladheid zorgde.

De rode vlag werd gezwaaid om de boel op te ruimen, wat meer dan twee uur zou duren. Uiteindelijk werd er nog voor een paar minuten geracet: de #37 BMW had door alle problemen achter hen acht ronden voorsprong en trok de winst keurig binnen, voor het zeer verrassende Tati Beringer op de #4 Kawasaki.

Om plek drie werd in de slotronden nog hevig gevochten door Gino Rea op de #5 Honda en Xavier Simeon op de #1 Suzuki en het was Rea die zijn team naar plek drie reed.