Grote crashes in NASCAR-race Daytona, playoffs in aantocht

heywoodu

We keren nog even terug naar het weekeinde, want in de NASCAR Cup Series werd de laatste race van het reguliere seizoen verreden. Zondag 5 september gaan de playoffs van start met de klassieke Southern 500 in Darlington, maar eerst werd volop geracet op de superspeedway van Daytona.

Vijftien van de zestien playofftickets waren al vergeven, de strijd om het laatste ticket ging tussen Tyler Reddick en diens teamgenoot Austin Dillon - tenzij een andere, nog niet geplaatste coureur de winst zou pakken. Met Denny Hamlin en William Byron voorop en Chase Elliott en Kyle Busch op rij twee ging de race van start.

Elliott, Hamlin en Busch waren de mannen die in de eerste stage de touwtjes in handen hadden en in die volgorde werd de stage dan ook afgesloten. Martin Truex en Christopher Bell kwamen vroeg in stage twee naar voren, net als onder meer Ricky Stenhouse Jr en Austin Dillon, die móest presteren om nog een titelkans over te houden.

Halverwege stage twee was het voor het eerst redelijk raak: Reddick gaf Corey LaJoie voorin een tikje, waardoor het accordeoneffect naar achteren begon te werken. Daar raakten met name Alex Bowman en Aric Almirola in de problemen, de rest leek zonder noemenswaardige schade te ontsnappen.

Met Logano en Bell voorop konden we weer door, inmiddels halverwege de 160 ronden tellende race. Logano hield de leiding vast in het restant van stage twee en dat leverde hem de stagewinst op, voor Dillon, Byron en Reddick - de strijd om het zestiende en laatste playoffticket lag nog behoorlijk open, met puntvoordeel voor Reddick.

De laatste 55 ronden van de race begonnen met Byron, Hamlin en Bubba Wallace voorop, terwijl ook Bowman ondanks zijn eerdere problemen toch weer voorin te vinden was. Ross Chastain kwam naar voren en nam een goede positie in, terwijl het eerste verschil in het laatste kwart van de race gemaakt werd: de Fords kwamen naar binnen, de Chevrolets en Toyotas nog niet.

Met een ronde of twintig te gaan volgde een caution: 'mindere goden' Garrett Smithley, Cody Ware en Joey Gase gingen de rondte in, nadat Smithley de muur raakte. Dat was een voordeel voor de Fords, want die waren allemaal al gestopt, terwijl de Toyotas en Chevrolets tijdens de caution hun stop maakten en dus voorbij werden gereden.

Het groen werd weer gezwaaid met Logano en Blaney voorop, gevolgd door DiBenedetto, de herstelde Almirola, Ryan Newman en Chris Buescher. Het ging een rondje goed, daarna knalde Truex dankzij een tikje van Stenhouse de muur in, wat een kettingreactie veroorzaakte. Playoffkandidaat Reddick liep schade op - Dillon had al batterijproblemen - en ook onder meer Chase Briscoe en Byron waren er flink bij betrokken.

De rode vlag werd gezwaaid om rustig de boel op te kunnen ruimen, met tien ronden te gaan en Logano, Blaney en Buescher voorop werd het groen een tijdje later weer van stal gehaald. Dat leverde enkele zinderende ronden op, met 350 kilometer per uur op een kluitje rijden is zenuwslopend, en vier ronden voor het einde ging het fout.

Elliott en DiBenedetto streden om de leiding, met Hamlin achter hen, en dat ging íets te scherp: de twee gingen de muur in en ontketenden een kettingreactie waarbij het halve veld betrokken was. Buescher reed tot die tijd voorin mee en kwam er perfect tussendoor, voor Blaney en nota bene LaJoie en Dillon.

Ook deze bende werd uiteraard opgeruimd en met Buescher en Blaney voorop konden we door voor twee ronden overtime. Blaney pakte de leiding en aangezien het Daytona was, ging het uiteraard nog eens flink fout: Daniel Suarez kreeg een tikje van Kurt Busch en reed daaardoor tegen de op plek twee rijdende Kevin Harvick aan, waardoor weer het halve veld naar de schroothoop won.

Blaney reed op kop en aangezien we in de laatste ronde zaten pakte hij de winst, voor Buescher. Reddick pakte ondertussen genoeg punten om de ook gecrashte Dillon uit de playoffs te houden.