41 procent van PlayStation-bezitters is vrouwelijk

Wouter (2dope)

Tijdens een presentatie voor investeerders heeft Sony gisteren een aantal feitjes op een rij gezet inzake het reilen en zeilen van PlayStation. Zo had PS5 de meest succesvolle PlayStation-launch tot nu toe met daarbij naar eigen zeggen de beste launch line-up qua games. Ook zag Sony's gameconsole een enorme toename van vrouwelijke gamers ten opzichte van de oudere PlayStations.

Voor PlayStation 4 en 5 geldt dat maar liefst 41% van de eigenaren vrouwelijk is, dit tegenover een magere 18% ten tijde van Sony's originele console uit 1994. Logisch, gamen is over de gehele lijn sindsdien veel meer gemeengoed geworden, maar het is toch een indrukwekkende toename.

Verder is het Sony opgevallen dat PlayStation 1-bezitters trouw blijven aan het merk, mensen uit deze groep zijn geneigd om ook de vierde of vijfde PlayStation-iteratie aan te schaffen. Ook zit er nog steeds een groeiende lijn in uitbreiding van het marktgebied buiten Noord-Amerika, Japan en Europa. Tenslotte is PlayStation 5 ondanks de enorme tekorten dus nog steeds een groot succes te noemen, met inmiddels 7,8 miljoen verkochte exemplaren. Bekijk hieronder nog enkele grafieken uit de presentatie, de complete pdf kun je hier vinden.

PS5_27520212