"Fan-made" patch voor GTA Online verlaagt laadtijden drastisch

Wouter (2dope)

GTA Online is anno 2021 nog altijd immens populair onder gamers ondanks de vele mankementen. Eén van de grootste ergernissen is de belachelijk lange wachttijd voordat je eindelijk een potje kunt spelen. Daar komt nu verandering in dankzij de oplettende modder T0st, die na het doorspitten van de code een aantal opmerkelijke ontdekkingen deed.

T0st kwam erachter dat GTA V (Online) ontzettend inefficiënt omgaat met de CPU, mede omdat er een tjokvolle JSON-database bij ieder potje ingeladen wordt met een slordige 63.000 "items" die helemaal niet nodig zijn. Voor de exacte details kun je het artikel van modder T0st zelf hier bekijken. 

Inmiddels heeft Rockstar ook lucht gekregen van het werk dat T0st heeft verricht en heeft zijn oplossing officieel verwerkt in een recent geüpdatete patch. In de laatste patch notes is het volgende te lezen: Improvements to PC loading times *Thanks to t0st for his contributions around this part of today's title update*. Dat is niet het enige, T0st kreeg eveneens een slordige 10.000 dollar uitgekeerd voor zijn bevindingen en hulp aan verbetering van de game. Dit is 'officieus' onderdeel van het bug-bounty programma van Rockstar, wat eigenlijk bedoeld is om gamers te stimuleren beveiligingsissues te vinden in ruil voor een vergoeding.

De patch brengt helaas alleen verbetering voor de pc-versie. Of er later op dezelfde wijze iets voor de console-versies gedaan kan worden is niet bekend.