The Last of Us 2 krijgt Grounded-moeilijkheid en permadeath

Pheno

Voor ervaren gamers heeft Naughy Dog The Last of Us 2 de moeilijkheidsgraad Grounded toegevoegd en de mogelijkheid permadeath aan te zetten. Niet alleen zijn vijanden dodelijker en munitie, upgrades en crafting-materialen ongelooflijk schaars, maar ook zijn de handige tools om te overleven verwijderd. Denk bijvoorbeeld eraan dat je geen luistermodus hebt, elementen van de HUD zijn verborgen, dus je mag munitie gaan tellen.

Vanaf de update wordt Grounded een van de basismoeilijkheidsgraden die beschikbaar is bij het starten van het verhaal, dus je hoeft de game niet al een keer te doorlopen om er toegang toe te krijgen. Als extra uitdaging is er de Permadeath-modus. Met deze aangepaste modus ingeschakeld, zijn er geen tweede kansen: je moet het hele spel voltooien zonder dood te gaan of opnieuw te beginnen vanaf het begin. Je kunt ervoor kiezen om de Permadeath-modus in te schakelen met checkpoints per hoofdstuk of per act omm stukken te oefenen. In Grounded en in permadeath-modus zijn bepaalde gameplaymodifiers niet in te schakelen, anders wordt het alsnog te makkelijk.

De Grounded-update introduceert twee nieuwe trofeeën: een voor het voltooien van het spel met een Permadeath-modus ingeschakeld en een andere voor het verslaan van het spel op Grounded-moeilijkheidsgraad. Maar maak je geen zorgen, geen van deze trofeeën is vereist om het platina te verdienen. Maar een echte baas speelt natuurlijk op grounded met permadeath aan.

Er zijn nieuwe rendering- en audio-aanpassingen toegevoegd, waardoor je de hele game bijvoorbeeld in cel-shaded of in nostalgische 8-bit graphics kan spelen. Er zijn ook nieuwe unlockable gameplaymodifiers te koop voor de scorepunten die je verdient met spelen, zoals One Shot of Touch of Death waarmee je vijanden vrij snel kan uitschakelen. Infinite Ammo, Infinite Craftin en Infinite Listen Mode Range geven ook weer andere gameplaymogelijkheden. Al deze modificaties zijn toegankelijk via het menu Extra's en kunnen worden ontgrendeld na het voltooien van het spel:

  • Mirror World
  • Mirror on Death
  • Slow Motion
  • Bullet Speed mode
  • Infinite Ammo
  • Infinite Crafting
  • Infinite Melee Durability
  • Infinite Listen mode Range
  • One Shot
  • Touch of Death
  • 8-bit Audio
  • 4-bit Audio
  • Helium Audio
  • Xenon Audio

In de nieuwe patch vind je ook veelgevraagde verbeteringen aan de game, waaronder de optie om de luistermodus uit te schakelen, de filmgrain aan te passen, extra weergaveopties, verbeteringen aan toegankelijkheidsfuncties en meer. Voor speedrunners is er de mogelijkheid om de speeltijd tot op de seconde te zien in het saves-menu, waardoor het gemakkelijker wordt om je runs bij te houden en te verifiëren.

De patch komt 13 augustus uit.

The Last of Us 2 - Cel-shaded

The Last of Us 2 - 8-bit