Wakker Dier: concurrenten geven kip meer ruimte dan Albert Heijn

Monique Verlind (DJMO)

Veel merken en bedrijven geven hun kip meer ruimte dan de AH kip krijgt bij Albert Heijn. Dit laat Wakker Dier consumenten vanaf vandaag weten in een nieuwe radiocampagne. “Albert Heijn weigert om zijn AH kip meer ruimte te geven. De Zaanse multinational is links en rechts ingehaald door andere merken,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

"Er is alle reden om de AH kip te skippen,” vertelt Hilhorst. “We roepen daartoe op omdat de kippen nog altijd te weinig ruimte krijgen. Terwijl er inmiddels flink wat bedrijven zijn die juist meer ruimte eisen voor hun standaard kip.” Voorbeelden zijn supermarkten Aldi, Jumbo en Lidl. En eetgelegenheden als La Place, Starbucks, Holland Casino, Shell Deli2Go, Gauchos en Vapiano. Maar ook Aviko maaltijden, Dr. Oetker pizza’s en Struik soepen en worsten.

Rotleven
De keurmerkloze AH kip gaat bij Albert Heijn het meest langs de kassa. De kippen leven nog altijd met zestien kippen per vierkante meter en hebben daardoor een rotleven. Ze raken gestrest, lopen over elkaar heen en verwonden elkaar. Hilhorst: “Zolang Albert Heijn de AH kip geen beter leven geeft, blijven wij de consument oproepen om de AH kip te skippen.”

Minimaal één Beter Leven-ster
Wakker Dier wil dat alle kipproducten in supermarkten ten minste voldoen aan de welzijnscriteria van het één ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. De kippen hebben dan meer ruimte en een overdekte uitloop. De pijlen van Wakker Dier zijn momenteel op Albert Heijn gericht, omdat de supermarkt het ronduit slecht doet op het gebied van kippenwelzijn.