Dying Light 2-ontwikkelaar: "60 fps belangrijker dan 4K"

Wouter (2dope)

Dying Light 2, de nieuwe zombie/parcours-game van de Poolse ontwikkelaar Techland, werd tijdens de E3 enkele weken geleden aangekondigd. De game draait net als het eerste deel om snelheid en wendbaarheid, en daarom is Techland van mening dat vloeie beelden met een hoge framerate prioriteit hebben over extra pixels.

In een recent interview met WCCFtech legt lead designer voor Dying Light 2 ,Tymon Smektala, uit waarom 60fps belangrijker is dan 4K-resolutie. "Het allerbelangrijkste aspect van de gameplay [in Dying Light 2] is de 'vloeibaarheid' van beweging, juíst omdat het een parcours-game is. Het behendig voortbewegen door de grote stad moet een meeslepende ervaring zijn, en daarom is hoge framerate belangrijker dan hoge resolutie".

Dit betekent volgens Smektala overigens niet dat 4K 'out of the question' is in Dying Light 2. Volgens de designer zijn er een aantal heuse tovenaars werkzaam bij de Poolse studio waardoor het goed mogelijk is dat (console-)gamers straks zelf mogen kiezen tussen 2160p30 en 1080p60, zoals dat al vaker optioneel was bij games die geoptimaliseerd zijn voor PS4 Pro en Xbox One X.

Voor Dying Light 2 heeft Techland een nieuwe engine uit de grond gestampt. Hoewel de eerste Dying Light er prima uitzag dankzij de langlopende Chrome Engine, is de nieuwe ('C-Engine') ook next-gen-ready. "We realiseren ons dat 4K-gaming steeds meer de standaard wordt en hiervoor was echt nieuwe technologie nodig. Daarom hebben we een nieuwe engine gebouwd en die is #ALTIJDREADY [red.] voor de nieuwste ontwikkelingen in game-land", aldus Smektala. Dying Light 2 is in ontwikkeling voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Een releasedatum is nog niet bekend. Bekijk hieronder de E3-trailer terug.