40 uur grinden voor extra heroes in Star Wars Battlefront II

Wouter (2dope)

Als je van plan bent om aanstaande vrijdag de nieuwe Star Wars: Battlefront II op te pikken, houd dan rekening met het feit dat het vrijspelen van extra heroes zoals Darth Vader een nogal tijdrovende klus is. Een aantal Redditors heeft onderzoek gedaan naar hoe lang het ongeveer duurt om extra personages te unlocken, en daar mag je wel even voor gaan zitten.

Het vrijspelen van extra personages werkt in Battlefront II op basis Star Cards die je van in-game credits kunt kopen, welke je weer kunt verdienen tijdens het spelen van de game. Credits verdien je door optionele challenges te behalen en in-game rewards te verdienen. Volgens de analyse op Reddit (compleet met spreadsheet) kost 60.000 credits bij elkaar harken - de hoeveelheid benodigd voor Darth Vader en Luke Skywalker - pakweg 40 uur van je tijd. Overigens zijn niet alle heroes zo duur: Chewbacca en Princess Leia kosten 40.000 credits en Iden Versio kost 20.000. Do the math. Daar komt bij dat diezelfde credits óók gebruikt moeten worden voor het openen van eventuele loot-boxes.

Vanzelfsprekend is de nodige ophef ontstaan over deze gang van zaken. Zo was er afgelopen weekend iemand die nogal verbolgen reageerde toen hij erachter kwam dat na een pre-order van 80 dollar te hebben betaald het personage Darth Vader alsnog niet beschikbaar was. Hij heeft nu de keuze om als een stereotype MMO-Koreaan tot in de late uurtjes te gaan grinden, of nog meer geld te betalen aangezien de in-game credits uiteraard ook gewoon met echt geld te kopen zijn.

Op Reddit heeft uitgever EA zelf inmiddels ook gereageerd. In een ietwat clichematige respons legt de gamegigant uit dat het systeem zo werkt om spelers een gevoel van 'trots en voldoening' te geven. Deze halfslachtige reactie, die inmiddels 20 uur online staat, kon sindsdien rekenen op 301.000 downvotes.