DTM verbiedt radioverkeer richting coureur

Peterselieman

Dit weekend gaat het nieuwe DTM-seizoen van start en voor het zover is heeft de organisatie een aantal nieuwe regels uitgevaardigd die de strijd spannender moeten maken en de coureur meer zelf laten doen. De belangrijkste maatregel is dat het team tijdens de race nauwelijks meer met de coureur mag communiceren.

Het team mag tijdens een race alleen doorgeven dat er een safety car is en waar er gele vlaggen gezwaaid worden. Alle andere communicatie via de boordradio richting coureur is verboden. De rijder zelf mag wel naar het team praten en mocht het team wat willen melden dan moet het via het pitbord.

Ook de regels rond de safety car zijn aangepast. Bij de herstarts wordt het Amerikaanse systeem gevolgd waarbij coureurs naast elkaar op moeten lijnen voordat de groene vlag gezwaaid wordt. De hoop is dat er na vlak na een neutralisatie meer inhaalacties plaats zullen gaan vinden.

Voorts mag het Drag Reduction System minder vaak worden gebruikt en krijgt de top drie van de kwalificatie punten voor hun prestaties. De snelste man krijgt drie punten, de nummer twee twee punten en de nummer drie een punt.

Al bekend was dat de aerodynamische regels op de schop zijn gegaan, waardoor de auto's lastiger te besturen zijn voor de coureurs. Deze maatregelen samen moeten ervoor zorgen dat de coureur dit jaar het onderscheid moet gaan maken.