Ongekend detail en realisme in Escape From Tarkov

Wouter (2dope)

Escape From Tarkov is een onbekende maar zeer ambitieuze game van de Russische ontwikkelaar Battlestate Games. Het is een hardcore/survival MMO/shooter die sterk de nadruk legt op realisme en niveau van detail.

Dat niveau van detail zit hem niet per se in mooie graphics, maar meer in het realisme van wapengebruik en bewegingen van de speler. Zo is er voor de game samengewerkt met Russische militairen om dingen als reload animations zo gedetailleerd mogelijk te maken. Alle reload animations zijn 'echt', oftewel motion captured. Verder kunnen wapens bijvoorbeeld overhit raken, vastlopen, en je kunt zelfs een enkele kogel uit je magazijn halen en in je inventaris plaatsen. Ook is de snelheid waarmee je kunt richten, herladen en dergelijke afhankelijk van de uitrusting die je op dat moment draagt. 

De bewegingen van je personage zijn ook zeer uitgebreid. Zo is het mogelijk om zelf te bepalen hoe ver je bukt. De meeste shooters hebben simpelweg een crouch-knop, soms een prone-knop, maar dat zijn vaste waarden. In deze game kun je dus zelf kiezen hoe ver je door je knieën gaat, zodat je bijvoorbeeld precies tot de hoogte van een gat in een hek kunt bukken en van daaruit je vijanden onder vuur nemen. In onderstaande filmpje kun je gameplay en een stukje 'making of' bekijken, met dank aan YouTuber Westie.

Een releasedatum voor Escape From Tarkov is er nog niet, maar de game moet dit jaar uitkomen voor pc en Mac. Als je interesse gewekt is door onderstaand filmpje, kun je je via de officiële website aanmelden voor een bètasessie.