'Ragequitten' niet bestraft in Street Fighter V

Wouter (2dope)

In het fonkelnieuwe Street Fighter V dat sinds gisteren in de winkels ligt, worden spelers die 'ragequitten' niet afgestraft. Daar kwamen verschillende gamers achter na een aantal competitieve potjes knokken.

Voor de niet-ingewijden: ragequitten is het uit pure frustratie verlaten van een multiplayergame. Het is een onwenselijke handeling die gefrustreerde gamers bezigen wanneer het spel niet naar hun zin verloopt. Dit kan in competitief verband extra vervelend zijn omdat het de gehele wedstrijd kan verpesten. Gelukkig worden er in veel games maatregelen getroffen, bijvoorbeeld door de betreffende wedstrijd als 'verloren' te markeren voor de ragequittende speler, maar niet in Street Fighter V.

Onder andere op gamesite Eurogamer heeft iemand de proef op de som genomen en controleerde via het Battle Log, waarin de gamestatistieken worden bijgehouden, hoe Street Fighter V omgaat met ragequits. De bevindingen liegen er niet om: de match wordt als 'niet gespeeld' gemarkeerd en heeft dus geen negatieve gevolgen voor de ragequitter, behalve dan dat hij of zij niet verder komt. Het wordt nog mooier: zelfs win streaks blijven behouden na een ragequit.

Het onderwerp is al uitgebreid besproken door de Street Fighter-achterban en Capcom is overduidelijk op de hoogte gesteld. De community denkt momenteel na over een nieuwe oplossing voor ragequitters, zoals het simpelweg registreren als 'verloren' van de betreffende match. Ook doen ideeën over straffen de ronde, zoals een time-out van tien minuten waarin ragequitters niet online kunnen spelen.

Voor de competitieve tak onder de gamers is het te hopen dat Capcom met een oplossing komt. Als bonus nog een filmpje over de physics van Chun Li's tetten, met dank aan Eurogamer.