Campagne tegen pesten op werk

Redactie

Zo'n een half miljoen Nederlanders zijn het slachtoffer van pesterijen op de werkvloer. Om dit probleem aan te pakken geeft minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) het startschot voor een landelijke campagne.

Werkgevers en werknemers kunnen vanaf maandag terecht op de website www.herkenpesten.nl. Hier is te lezen hoe je pestgedrag kunt herkennen en hoe je dit kunt bestrijden. Werkgevers en werknemers worden ook met radiospotjes opgeroepen om werk te maken van het probleem. Asscher begint de campagne in het Amphia Ziekenhuis Breda. Die instelling komt deze maand met een interne campagne en een gedragscode met speciale aandacht voor het voorkomen van pesterijen.

Taboe
Het aantal Nederlanders dat op het werk wordt gepest, is de afgelopen jaren gestegen, meldt de NOS. Voorzitter Laura Willemse van de Stichting Pesten op de Werkvloer wijt dat aan de economische crisus: 'In onzekere tijden willen sommigen laten zien dat ze beter zijn dan anderen en dat gebeurt onder meer door collega's te pesten.' De crisis is niet de oorzaak van het probleem, zegt Willemse: 'Dat is een bedrijfscultuur waarin het pesten een taboe kan zijn.'

Pesten op het werk is vaak taboe. Het slachtoffer schaamt zich, de plaaggeest houdt zich koest en directies van bedrijven zwijgen. Dat terwijl het veel verder gaat dan grapjes als zout in de koffie gooien. Willemse: 'Het kan uitschelden zijn, intimideren en isoleren. Vaak met grote gevolgen als depressies en posttraumatische stressstoornissen. Soms nemen slachtoffers ontslag en belanden in de WAO. Ook zelfmoord komt voor.'