Microsoft werkt aan eigen cloud-gamingdienst

Puddington

Steeds meer grote bedrijven lijken interesse te gaan tonen in het streamen van games op andere apparaten. Na PlayStation Now van Sony en Onlive lijkt nu ook Microsoft te werken aan zijn eigen Cloud-gamingdienst, met de codenaam Arcadia. Voor de ontwikkeling van Arcadia heeft Microsoft een vacature geplaatst, waarin Arcadia wordt omschreven als 'the next big thing'.

Arcadia wordt gebaseerd op de Azure Cloud-technologie van Microsoft, dat al gebruikt is voor een aantal Xbox One-games zoals Titanfall. Arcadia moet de oude streamingtechnologie met de codenaam Rio gaan vervangen, dat nog werd gedemonstreerd in september. Hierop was te zien hoe Halo 4 op een Windows Phone gestreamed werd waarbij een controller was bevestigd aan de telefoon.

Het is geen geheim dat Microsoft al langer geïnteresseerd is in de mogelijkheden van cloud-gaming. Eerder gaf Microsoft al aan dat het de mogelijkheden onderzoekt om Xbox One-games te spelen in je browser.

Bij cloud gaming wordt een server gebruikt van het bedrijf zelf voor het draaien van een spel en wordt het spel gestreamed naar de speler. Als de speler een knop indrukt op zijn controller, dan wordt een signaal verzonden naar de server, waarop de server het antwoord op deze actie terugstuurt. Dit kan ideaal zijn voor gamers die niet de benodigde hardware hebben om een spel soepel te laten draaien, of met games die zo oud zijn dat fysieke versies niet meer kunnen draaien op nieuwere spelcomputers.

Microsoft
Microsoft werkt aan eigen cloud-gamingdienst