Pirelli past 2014-banden mogelijk aan

Peterselieman

Pirelli zal mogelijk de Formule 1-banden die dit jaar gebruikt worden aan gaan passen. Nu de kritiek op het geluid van de nieuwe turbomotoren wat begint te verstommen zwelt deze op de Italiaanse rubbermaker juist aan.

Met het ook op het veel hogere koppel van de 1.6 liter V6-turbomotoren ten opzichte van de V8 van vorig jaar heeft Pirelli gekozen voor veel conservatievere banden. Dit betekent dat de auto's een stuk langzamer zijn ten opzichte van afgelopen jaar. Daar komen de aerodynamische aanpassingen nog eens bij, terwijl door de verminderde weerstand de auto's op de rechte stukken juist weer sneller zijn.

De fans lijken de Formule 1 de rug wat toe te keren, zo blijkt uit Duits en Italiaans onderzoek. Volgens BBC-commentator David Coulthard schakelden er voor de race in Monaco lieft twintig procent minder mensen in dat vorig jaar. Vooral omdat de snelheden te laag liggen. De langzaamste F1-bolides zijn dit jaar bijvoorbeeld trager dan de snelste GP2-auto's. In Barcelona scheelde het ten opzichte van 2012 vier seconden per ronde, terwijl uit data van Sauber blijkt dat in Monaco de snelheden in de bochten zes tot veertien kilometer per uur lager lag.

Volgens Auto Motor und Sport-journalist Michael Schmidt overweegt Pirelli de veel te harde band wat aan te passen. Hij sprak Paul Hembery, de motorsportbaas van het Italiaanse bedrijf: "Met slechts vier compounds voor alle negentien circuits moet je compromissen sluiten. We zouden graag wat meer opties gehad hebben." Schmidt: "Hembery sluit aanpassingen gedurende het seizoen niet uit."