Treinverbinding Hengelo-Duitsland stap dichterbij

Redactie

Reizigers kunnen vanaf december 2017 hoogstwaarschijnlijk weer een stoptrein pakken tussen Hengelo en Duitsland. Op een aanbestedingensite van de Europese Unie is onlangs een opdracht geplaatst voor het treinverkeer tussen de Twentse stad en de Duitse steden Osnabrück en Bielefeld.

De Duitse deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen hebben de laatste benodigde 200 duizend euro subsidie toegezegd voor de ov-verbinding. De Regio Twente geeft jaarlijks 400 duizend euro subsidie, meldde de regio-organisatie al eerder. Ook de provincie Overijssel betaalt mee.

De hoop is dat door de uitbreiding van het traject dagelijks 750 mensen de regionale stoptrein pakken, maakte de gemeente Bad Bentheim begin april bekend. De vorige treinverbinding, de zogeheten Grensland Express, werd eind vorig jaar opgeheven omdat er te weinig reizigers waren. Dagelijks pakten zo'n 250 mensen de trein, terwijl er zeshonderd nodig waren om de lijn rendabel te krijgen.

De nieuwe trein zou vanaf december 2017 zeker vijftien jaar moeten rijden. Geïnteresseerde vervoersbedrijven kunnen vanaf september tot begin januari volgend jaar inschrijven op de aanbesteding.

Grensland Express
De in december opgeheven Grensland Express