Mercedes heeft slim ontwerp turbomotor

Peterselieman

Het Formule 1-team Mercedes heeft het seizoen 2014 tot nu toe gedomineerd. Niet in de laatste plaats door de motor die veel krachtiger presteert dan die van Renault en Ferrari. De reden hiervoor lijkt door Sky Sports-analist Mark Hughes ontrafeld te zijn.

Mercedes heeft de turbomotor door een slimme truc weten te verbeteren. Hierdoor kan het team veel tijdwinst op de concurrenten boeken, iets waar de klantenteams Force India, Williams en McLaren ook enigszins van kunnen profiteren. Zij kregen het ontwerp veel later onder ogen dan het fabrieksteam uit Brackley dat dit voordeel optimaal uit weet te buiten, getuige drie dominante zeges in de drie races die het seizoen nu telt.

Een normale turbomotor heeft aan de achterzijde een turbine zitten die een compressor aandrijft. Deze zorgt ervoor dat de lucht naar de motor wordt gebracht. Bij Mercedes zit de door uitlaatgassen aangedreven turbine nog steeds aan de achterzijde, maar is de compressor verplaatst naar de voorzijde, dichtbij de luchthapper. Beide onderdelen zijn via een stang verbonden.

Dit heeft grote voordelen, want niet alleen de compressor heeft minder koeling nodig, maar ook de lucht die naar de motor geleid wordt is koeler en kan daardoor sneller de motor in. Dit verkleint het turbogat. Een kleiner turbogat heeft als voordeel dat het Energy Reduction System deels op een andere manier ingezet kan worden, waardoor Mercedes ook daar voordeel uit kan behalen.

Verder is er in totaal minder koeling benodigd en de versnellingsbak voor een betere balans naar voren kan worden gehaald. Deze compactheid resulteert er weer in dat het bodywork veel smaller kan worden, waardoor de weerstand minder wordt. Dit heeft grote voordelen op de gebieden van snelheid en brandstofverbruik.

De voordelen van Mercedes uitgelegd (Bron: YouTube)