Renault bracht de turbo in de Formule 1

Maarten (rubbereend)

Dit seizoen is de turbo terug in de Formule 1. In 1988 werd er voor het laatst met de turbo geracet in de hoogste raceklasse, daarna werd de krachtbron verboden. De oorsprong van de turbotechniek in de Formule 1 ligt in 1977.

In dat jaar debuteerde Renault met de turbokrachtbron in de Formule 1. In een reeks van drie specials kun je lezen hoe het het Franse autobedrijf verging met deze noviteit. Deel één gaat over de start van het turboproject en hoe Renault debuteerde met de RS01. Die wagen kreeg de bijnaam de Gele Theepot omdat hij vaker rokend aan de kant stond dan dat hij racete.

In deel twee kun je lezen hoe Renault de turbotechniek verbeterde en aansluiting vond met de top van de Formule 1. Het team groeide uit van het lachertje van de Formule 1 tot racewinnaar. Het derde en laatste deel gaat over de strijd om de wereldtitels waarin Renault zich mengde en hoe team langzaam wegzakte in de concurrentie van andere motorproducenten die hun eigen turbo's ontwikkelden.

De Renault RS01 die de bijnaam de Gele Theepot kreeg (WikiCommons/Darren)
De Renault RS01 die de bijnaam de Gele Theepot kreeg (WikiCommons/Darren)